Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 404 ggr
kaningodiz
0

vilken kanin?

hej!

jag är 12 år.

(är ny på denna sidan)
men.. jag ska skaffa kanin när vi flyttar , och vill ha lite hjälp med kanin-val. hjälp tack!!

*ska det vara hona/hane?
*vilken ras?
*vad ska jag köpa för mat?

ja.. så om nån kan hjälpa mig ,.. så blir det mycket lättare!

TACK

[Niike]
0

Hej :)

Jag skulle rekommendera dvärgväduren, en lagom stor kanin som ofta är väldigt lugn och snäll, bra förstakanin. Självklart beror det på individ och har man otur kan man få en dvärgvädur som inte är snäll alls. Därför är det bra att köpa av en uppfödare och åka och hälsa på innan, kolla på ungarna och föräldradjuren.
Det som skiljer hona och hane åt i temperamentet brukar vara att honorna ofta är mer revirbenägna och skyddar sitt revir mer än hanarna. Själv tycker jag honor blir mer personliga, dom kanske har lite mer humör eller något :) Vissa tycker även att hanar ofta är lugnare men det beror som allt annat på individen. Det vore bra om kaninen kastrerades/stereliserades oavsett kön, men är inget måste.

Kaninen ska alltid ha fri tillgång till hö. Det finns att köpa på t ex Granngården men har man möjlighet är det bättre att köpa från ett stall eller en bonde, då man ofta får det billigare där. Tänk på att höet ska lukta och se gott ut, och inte vara mögligt eller dammigt.
Pellets är endast ett tillskott (basfödan är hö), och ges för att kaninen ska ligga bra i hull. Kaninungar brukar få ha fri tillgång till pellets upp till ca 6 månader, men det beror självklart på hur lätt kaninen har för att lägga på sig. Jag ger mina kaniner Carrier (kanin & marsvinspellets) som finns på Granngården, är jättenöjd med det och kaninerna tycker om det :)
Grönsaker bör ges varje/varannan dag, och frukt ett par gånger i veckan. Bra grönsaker är bl a. morot, persilja, broccoli och kål (nyttigt men gasbildande, så ge väldigt lite). Frukt är mer som godis men du kan ge t ex äpple, banan och päron.
Det är även bra om kaninen får grenar ibland (från fruktträd går bra, även lönn, hassel, ask, asp mm) då det slipar ned tänderna.

Nu blev det väldigt långt här, hoppas du fått svar på dina frågor. Det finns även många bra artiklar på sidan som du kan kolla igenom =)