Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 944 ggr
kaningodiz
0

vilken kanin?

hej!

jag är 12 år.

(är ny på denna sidan)
men.. jag ska skaffa kanin när vi flyttar , och vill ha lite hjälp med kanin-val. hjälp tack!!

*ska det vara hona/hane?
*vilken ras?
*vad ska jag köpa för mat?

ja.. så om nån kan hjälpa mig ,.. så blir det mycket lättare!

TACK

PaaatyPalm
0

personligen tycker jag det är en smak-sak. och det är bäst du testar själv, då många tycker olika. fast maten kan jag rek. Carrier, lottie eller stampe pellets.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

[Wera]
0

Det är helt enkelt en smak-sak som #1 skriver. Men jag rekommenderar att köpa en hane som första kanin, de brukar inte bli tjuriga så som honor blir i brunsten (inte alla, men endel blir det).
Det är ju från kanin till kanin hur den är.
En dvärgvädur är ett ganska vanligt val som första kanin, men om du t.ex. gillar större kaniner skulla kanske en franskvädur vara ett val, eller om du gillar små kaniner kan en hermelin eller dvärgvädur vara bra val :P
Om du vill ta kull framöver kan ju hona vara bra, personligen tycker jag mest om hanar om dom enbart ska vara kelis :P

Angående fodret är carrier bra, finns på granngården. Eller rabbfor, 25kg kostar 130kr på granngården. Man ska inte ge foderblandning då det innehåller mkt fett och inte så nyttigt.

Kaninen ska heller inte ha saltsten, bara om de ska ha/har kull.

PaaatyPalm
0

"vad ska du ha kaninen till", lät mysko. Men asså vil du ställa ut, hoppa eller endast kela ?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

hnlkjljlj
0

Hej hej:)

Tänkte börja med att säga att du bör välja en uppfödare som ger kanin pellets. Inte kanin eller gnagarblandning. Du bör få med en påse pellets när du köper din kanin. Det är viktigt att din kanin får äta samma mat en liten tid i sitt nya hem som den är van vid. Sen kan du successivt börja vänja kaninen med en annan pellets. Blanda i den nya maten i den gamla och öka den nya maten långsamt samtidigt som du minskar den gamla maten lite grann. Gör detta långsamt och låt det bli en lång process på ca 3-4 veckor för att kaninmagen ska kunna ställa om sig så att din kanin inte drabbas av några magproblem som annars kan bli akuta.

Hö ska kaninen självklart ha fått mest av hos sin uppfödare och det ska den också få mest av hos dig.

Maten jag kan rekomenderar är Oxbow (veterinärfoder). Det är det bästa fodret som finns på marknaden idag för kaniner. Detta foder innehåller mer än 18%med fibrer.

Lottie, carrier och stampe innehåller för lite fibrer för att vara bra för kaninmagen. Men så länge som du ser till att din kanin äter mycket mera hö än pellets så kan det fungera bra ändå. Eftersom hö är fiberrikt.

Av dessa sorter som #1 rekomenderade så är stampe lite bättre än carrier men det skiljer inte så mycket. Men ge helst Oxbow. Finns på en del veterinärkliniker, kan beställas på internet.

Problem med magen på kaninen är tyvärr vanligt och förebyggs med en bra kost i rätt mängd. Nästan 90% bör betså av hö och sen lite grönsaker och pellest av bra sort. Ge även fri tillgång på grenar från fruktträd.

Ge aldrig din kanin gnagarblandning eller kaninblandning detta är direkt skadligt för att det innehåller alldelles för lite fibrer och för mycket onnyttigt fett, kan bland annat leda till förfettad lever samt näringsbrister men framför allt så leder det till Nedsatt mag och tarmotorik på grund av den låga fiberhalten.

Nedsatt mag och tarmmotrik är den allra vanligaste sjukdomen som kaninen drabbas av och också den vanligaste dödsorsaken.

Angående kaninvalet så är det ju upp till dig:) men har du aldrig haft kanin förut så kan jag rekomendera de mindre till mellanstora kaninerna. Därför att de ofta är lättare att hantera. 

Tillexempel hermelin, dvärgvädur, holländsk kanin.

Lejonhuvade kaniner och löwen kaniner är lugna men kan kräva en hel del pälsvård.

Den kaninen som ändå jag tror skulle passa dig bäst om det nu är din fösta kanin är en dvägvädur , dessa brukar var lugna och mycket jämna i humöret. De har ju också en trevlig storlek. Många bra hoppkaniner är också dvärgvädurar.  

Många andra kaniner är också väldigt trevliga men det är ju väldigt individuellt. Min fösta kanin var en hermelin och han var hur trevlig och lugn som helst och fungerade kanon på hoppbanan. Hermeliner har dock ryktet om sig att vara lite spralligare än dvärgvädurar.

Oavsett Vilken ras? du väljer välj en bra uppfödare som bedriver seriös Avel och inte avlar på kanier med exempelvis bettfel eller kaniner som visat symtom på pasteruellos.  Uppfödaren ska ge sina kaniner mycket tid och ta bra hand om dem samt ge dem bra föda. Då är chansen att du får en jätte trevlig och frisk kanin som störst!

Angående kön: Detta är skeneraliseringar , självklart är alla kaniner olika.

Honor har en tendens att vara lite instabila när de brunstar. En del vaktar då sin bur och kan börja fösvara den. Honor drabbas ofta av livmoderscancer och får tyvärr juvertumörer och tumörer som sitter i brösthöjd när de blir äldre.

Hanar urinmarkerar mycket när de blir könsmogna , de har en tendens att bli aggressiva mot andra hanar som de bara råkar seoch mot ägaren om ägaren lukatar annan hane. De är trots detta ofta mer jämna i sitt humör. Hanar försöker ibland "rida" på armar.

Båda könen lämpar sig inom Kaninhoppning och båda könen kan vara precis lika trevliga, det beror på individen.

Ett alternativ om man vill bli av med risken att tillexempel honan drabbas av cancer i livmodern eller att kaninhanen urinmarkerar på allt eller att hanen blir aggressiv kan vara en kastration. Dock är det mycket risker med en sådan på kanier eftersom de är narkos känsliga djur.

Hoppas du fick lite tips? och råd

Mvh /Linda

Fnyan
0

Svarar på en av dina frågor :p  Själv använder jag pelletsen "Star Edel" och den tycker jag är väldigt bra! :)

Läs runt lite här på kanin.ifokus så lär du nog dej samtidigt lite mer som kan vara bra att veta innan man skaffar kanin och vad man ska göra när den blir sjuk medmera :)

Kul att du ska skaffa kanin! :D

Clariiz
0

När du ska välja kanin tycker jag du ska åka runt och hälsa på hos olika uppfödare. Då får du se olika raser, temperament och hur sociala kaninerna är.
Sedan beror det på vad du ska göra med din kanin, om du ska hoppa, ställa ut eller endast kela. Men också hur du är som person, är du pigg och vill göra saker hela tiden, eller föredrar du kanske att ligga och mysa med kaninen i soffan?

Jag har inte märkt så stor skillnad på mina honor och hanar. Skillnaden är väll att hanarna nosar och markerar mera.
Nu är mina hanar inte utav den "haniga" sorten.  Men vissa hanar skvätter kiss i stort sätt överallt, luktar och försöker para sig med det mesta.
Mina honor har aldrig visat någon som helst tjurighet under brunst.
Men vissa honor kan vara väldigt tjuriga, revirbeägna och bitiga.

Somsagt är det inte bara skillnad från ras till ras, utan individ till individ. Jag har många gånger hört att lejonhuvade honor skulle vara tjuriga och ohanterbara. Mina flickor är helt fantastiska, springer lösa i trädgården och kan ligga och mysa i timmar.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

juliamaria
0

Hej och välkommen, vad kul att du ska skaffa kanin Glad

Vilket kön kaninen ska vara anser jag beror helt på omständigheterna. Ska du ha den inomhus kan kaninhanar ofta skvätta en del, för att markera revir. Det kan vara mindre uppskattat… Så då är hona eller kastrerad hane det bästa alternativet. Om du har kaninen utomhus så skulle jag säga att det är en smaksak. Hanar skvätter ju lika mycket utomhus, men det är kanske inte riktigt samma katastrof. Jag föredrar honor, jag gillar deras unikhet och ombytliga temprament. Ena dagen den snällaste kaninen du kan tänka dig, och andra dagen ett gulligt litet monster…

När det kommer till valet av ras är det många saker som ska vägas in. En av dessa är vad du vill ha kaninen "till". Vill du ha en kelkanin kan du ha Vilken ras? som helst, då är det bara tempramentet som är det viktiga! Om du vill ställa ut så ska du ha en godkänd ras, plus en Godkänd färg?. Vill du hoppa med kaninen är dvärgvädurar underbara! Men tempramentet och personkemin är ändå det viktigaste. 

Hö är kaninens basföda. Det är det allra viktigaste. Sedan brukar man ge pellets. Det finns en uppsjö av sorter, har för mig att det finns en bra artikel här någonstans som jämför de olika pelletsens egenskaper.

Kan även passa på att berätta att jag ska ha en kull på min uppfödning som är lev.klar i slutet på april, kika in på min hemsida för mer info. www.breidablickkaniner.weebly.com