mat"problem"
Hej!!
I förrgår (15/1-09) hämtade jag äntligen min 6. veckors "gamla" dvv hona! På fredagen den 16/1 gav jag henne 1 deciliter pellets som jag fått i order att göra av uppfödaren och så hade hon det hela dagen. "Problemet" är att hon fortfarande inte ätit upp maten sen i går morse, men ska jag slänga den och fylla på med ny mat, eller behålla denn OCH fylla på med 1 deciliter ny mat??
Låt maten ligga där till hon äter upp den. Det är inte så noga med 1dl. Det viktiga är att hon alltid ha mat då hon växer. Håll koll så hon äter bara, kanske är där mycket mat kvar för hon ätigt hö ist? Finns inget vits med att kasta maten om den är ren och fräch.

#1 Okej! Tack så mkt =)

Hej
Se till så att hon äter hö i första hand. Nu när du precis tagit hem henne så upplevs det som en stor förändring för kaninen. Det är stressande för alla kaniner att flytta.
Som du kanske vet så drabbas kaninen lättare av magproblem när de är lite stressade. Nedsatt mag och tarmmotorik ("trummsjuka") drabbbar lätt kaniner. Alla kaniner kan drabbas men kanin ungar är extra känsliga.
Jag rekomenderar att dra ner på pellets givan och ge fri tillgång på hö. För att undvika magproblem. Oavsett vad uppfödaren rekomenderar.
kaniner ska äta 90% med hö. Enda pelletsen som är bra för kaniner heter Oxbow och ska ges i mindre mängder. Den är gjord på Alfalfa hö eller timothey hö. I oxbows sortiment så finns pellets som passar alla olika kaniners livs stadium. Det är ett veterinärfoder och det är det enda foder som innehåller mer än 18% med fibrer, det är därför det enda som är skonsamt för magen. Detta foder håller cecum och tarmar i gång på ett bra sätt.
En kanin klarar sig aldeles utmärkt på en hö diet dvs : Fri tillgång på hö , lite grönsaker , fri tillgång på grenar och så klart vatten. sommartid kan man även ge gräs, maskrosblad, torkade brännässlor, grodblad.
Pellets i så stora mängder som din kanin får nu är inte nödvändigt och de flesta kaniner blir sjuka( får magproblem ) av fel pellets och för mycket pellets på grund av att kaninerna då väljer att äta mera pellets än hö. Det gör att kaninen får för lite fibrer i mag och tarmkanalen och den börjar då att arbeta sämre vilket leder till en upphörd motorik i tarmarna eller en nedsatt motorik och kaninen får då gasbildningar som ofta blir livshotande och som i princip alltid måste behandlas. EN LÅNG OCH SVÅR BEHANDLING OM KANINEN BLIR RIKTIGT DÅLIG.
Om kaninen äter mera pellets än hö så slits inte heller tänderna ner som de ska och kaninen kan då få för långa tänder eller piggar som växer ut långt bak i käken och skaver mot tandköttet. Kaninen vill då inte äta eftersom det gör ont i munnen och när magen blir tom på kaniner uppstår gasbildningar som kan bli livshotande.
Det bästa är alltså att ge Hö och om man vill lite lite pellets av en bra kvalité som innehåller minst 18% med fibrer. Vad jag vet så är det endast Oxbow som innehåller mer än 18% fibrer.
Men sluta inte genast med pelletsen utan dra ner successivt sakta och under en lång tid. Om du sedan vill ha pellets från Oxbow så introducera detta mycket sakta och i mycket små mängder till en början. Blanda gärna med det gamla fodret. Gör även detta successivt. Allt för att undvika magproblem.
Om kaninen bor ute vintertid så tycker jag att det finns anledning att ge lite BRA pellets av märket Oxbow annars tycker jag att kaninen kan få gå på en hö diet. Se till att du har ett bra fräscht hö som luktar gott och inte dammar.
Ge aldrig kaninblandningar eller gnagarblandnigar, de är skadliga på flera sätt. De är för fiberfattiga, och för feta och kan därför leda till flera sjukdomar än en. Dessa blandningar ger bland annat nedsatt mag och tarmmotorik med kolik samt förfettad lever och briskt sjukdomar eftersom kaninen kan plocka ut det den själv vill ha och oftast då inte äter av allt. Dessa blandningar förkortar livslängden brutalt.
/Mvh Linda

Kaninen kanske inte äter eftersom den kan känna sig osäker eftersom den har bytt till en helt ny miljö. (: Hon kommer äta när hon blir hungrig!
/Elvira :D
Hade en hermelin hane, han åt kanske bara hö och några korn pellets, under en vecka, för han var ny! Vissa kaniner äter inte när de precis flyttat. Det tar ett tag tills de vant sig vid dne nya miljön.
#3 Jag vill bara påpela att det fodret kan vara omöjligt att få tag i, i vissa delar av landet. Och har man inte ett väldigt bra hö kan det vara omöjligt för en så ung kanin att få i sig all näring genom bara höet. Och mycket näring är viktigt när den är så liten.
Att ge den grönsaker nu när den nyss kommigt är inte heller bra om den inte är väldigt van vid det.
Man måste se till varje individ och den behov. Hö:et ska vara grunden. Men får man inte tag i ett bra hö så funkar de flesta rena pelletsen som hjälp under den uppväxt.

#6 Det jag rekomenderade #0 kanin var att dra ner på pellets givan och öka hö givan. Inte ta bort pellest givan helt i nuläget. Skrev att detta kunde hon för kaninens skull göra sen. Eller gå över till Oxbow susseccivt. Jag skrev även att hon skulle ge kaninen Lite grönsaker givetvis efter hur mycket den fått förut.
Bra hö finns att få tag på över hela sverige om man letar lite längre än till ica affären. Fodret Oxbow är svårt att få tag på men det går alltid att beställa hem via nätet eller från djurkliniker som säljer denna mat.
Bra höfinns på lantmännen och på många zoo affärer. Hör även med olika bönder. Höet ska gärna innehålla olika sorters hö tillexempel timothey hö, alfalfahö och ängshö (det är en blandning av flera hö och örtsorter). Alfalfa hö är bra för unga kaniner samt dräktiga. Helst ska höet vara taget relativt tidigt eftersom det då innehålller mest näring för en ung kanin. Det ska självklart inte vara besprutat,och helst vara ekologiskt odlat.
Klart man måste se till varje individ men ingen individ mår bra av skräpmat.
Bättre med bra hö och lite pellets av märket Oxbow som ges efter vikt och hull och aktivitet samt efter hur mycket hö kaninen äter samt en mindre mängd grönsaker.
Äter kaninen dåligt med hö så ger man mindre pellets för att få kaninen att äta mera hö.
Äter kaninen bra med hö så doserar man pelletsen efter vikt och hull och aktivitet.
Mvh/linda