Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 739 ggr
MajaaR
0

Dräktig :O!?

Hej! I Söndags morgon när jag var ute och matade kaninerna så ser att att Athena, min ena lejonhuvade sitter och håller på med något, ser ut som hon tvättar sig.. men sedan ser jag att hon sitter och rycker av sig päls på magen!! Jag rusar in till mamma som följer med mig ut igen, lyfter upp Athena som har hela munnen full av päls. Jag tänkte att hon är väl skendräktig? antagligen..

Men så läste jag på en hemsida att kaniner kan para sig genom galler.. Då blev jag lite orolig eftersom att mina brukar vara ute i hagen ca varannan dag, minst en timme, utan uppsyn! Sedan nu precis när jag städade hos dom så lyfter jag på bolådan och ser att hon har byggt ett bo! Athena har också blivit lite surare i temperamentet..

Så nu undrar jag: Finns det chans att hon kan ha parat sig med en vildkanin och nu är dräktig? Jag fick mina 2 kaniner i sommar och jag kan typ ingenting om kaninungar och så, eftersom jag inte tänkt ta en kull.. Hjälp, vad ska jag göra om hon föder?!

Obs! Mina två kaninhonor bor i samma bur..

Tacksan för snabbt svar!

Clariiz
0

Jag skulle gissa på att hon är skendräktig?.
När kaninen är skendräktig? beter den sig precis som om den vore dräktig på riktigt.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

MajaaR
0

#1 Okej, tack! Men vad ska jag göra OM hon föder?

Clariiz
0

#2; Först och främst, ta ut den andra honan. Sedan se till så att ungarna lever, och att de håller sig i boet.
Se så att honan matar dem, tänk på att honan endast är där några minuter om dagen då hon matar dem.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

PaaatyPalm
0

#2 det fins ingen chans att din ena hona är en hane ?

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

MajaaR
0

#4 Neej det tror jag inte..ska kolla könet imon..

Kungshaga
0

Hej!

Din kanin kan vara skendräktig? när honan är det har hon samma symtom som om hon skulle vara dräktig:). Hon äter mer salt,bygger bo, kan bli surare,spenorna blir större och tjockare. Men magen brukar inte bli större om honan är skendräktig? så de kan du kolla. De är också rödlila i rumpa innan födseln så kolla det med hoppas det hjälpte lite iallafall :)

Kungshaga
0

Glömde skriva en sak min kanin parade sig med en hare och det blev jätte fina ungar som verkligen va bra på att hoppa;)

Zvintos
0

#7: Lite OT, men om jag inte missminner mig totalt kan inte en kanin få ungar med en hare. De har olika dräktighetstider, olika mognad på ungarna m.m.

#0: I mina öron låter det som att hon är skendräktig?.
Har haft en hona som var skendräktig? och hon betedde sig precis som om hon faktiskt var dräktig.
Har även haft en parad hona som gick tom, men betedde sig precis som om hon vore dräktig (ökade t.o.m. i vikt trots samma fodergiva som alltid).

Stormviskaren
0

två av våra honor är skendräktiga just nu, så skulle tro att de är den tiden på året just nu.

MajaaR
0

Okej, tack för alla svar !