Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2304 ggr
Lena82
0

Kompostgaller

Jag har köpt kompostgaller som jag har byggt en Hage av till Stampe. Jag har fäst ihop den med buntband. Det jag undrar nu är de där "fjädrarna" som följde med gallret om man kan använda dem? Jag har inte gjort det nu då jag tyckte de var lite vassa i ändarna och jag var rädd att han skulle göra sig illa om han börjar nosa på dem och så. Vad tror ni? Tror ni att jag kan ha dem utan problem eller ska jag fortsätta med buntband? Det är såna buntband man kan öppna och stänga om jag vill bygga om hagen lite.

Mammsie
0

Jag hade så tidigare innan mina inennekaniner blev helt frigående som de är nu och jag använde också buntband. Tycker att det blir snyggare och så sitter det bättre, blir mycket stadigare. När han blivit rumsren kan du ta bort buren helt om du vill och bara ha en kompostgallerhage till honom och sedan en kattlåda till toalett.

I love kompostgaller! Glad

Lena82
0

Ja det skulle man ju kunna göra. Då kan jag ju till och med göra den större. I alla fall nästan dubelt så bred. Då blir han nog glad för han studasr runt och hoppar över pinnen redan som det är nu. Har du några knep för hur man får honom rumsren? Han gjorde sina behov i huset, så då la jag in pellets där för att det skulle vara lättare att hålla rent, men han pluttar lite utanför med, men igår pluttade han även i hagen. Finns det några knep som man bör tänka på eller blir dem rumsrena på egen hand. Fast det är bara en gång som han kissat på golvet. Och igår var väl bara andra eller tredje gången han pluttade.

Mammsie
0

Städa ofta och lätt pluppar som kommit fel i toalådan. Om han kissar fel kan man spruta med lite ätticksvatten så det inte blir lockande att kissa där igen. Hur gammal är han? Vissa blir inte helt rumsrena förrän de passerat tonåren. Sedan beror det lite på hur renlig hans mamma var eftersom de små tar efter sin mamma vad gäller toalettbestyren…

Lycka till!

Lena82
0

Tack så mycket. Han är ca 11 veckor och hur hans mamma var vet jag inte då vi köpte honom på djurmagazinet och inte hos någon uppfödare. Men då vet jag lite då ska jagsen köpa en sån dät toalett vi kan ha inne i buren till en början med och sätta den där han kissade och så från början. Han har bytt hörn nu och satt sig i huset. Han är nog lite blyg och kan inte göra sina behov öppet Tungan ute hahaha.

PrinzeZz
0

jag föredrar buntband just för att spiralerna har en tendens att snurra ner. Tror man ska ha väldig otur om kaninen lyckas göra sej illa på spiralerna men det är inte fel att ta det säkra före det osäkra

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Lena82
0

#5 tack för svaret. Hoppas bara att Stampe inte har samma otur som jag brukar eller i alla fall brukade ha. Har skadat mig lite här och där :) Såg på ÖB igår att de hade klämmor som såg ut som grova häftklamrar som man kunde ha till sånt här. Stampe har börjat bli en liten  Houdini. Han gnagde av ett buntband igår flyttade på det och började putta på gallret, men än så länge kör jag med buntband. Det har gått åt en hel del buntband då jag har varit tvungen att sätta ihop två sidor med varandra så att hålen blivit mindre för han klämmer ut sig själv genom hålen annars. Och när han gjorde det kom han till bakdelen och sen kom han inte längre och han backade inte utan försökte ta sig framåt. Då hjälptes jag och jimmy åt att en sat i hagen och tog bakdelen så att han höll den still och den andra hjälpte honom utanför hagen att backa in igen så han kom fri. Efter det gjorde jag om hagen för jag ville inte att det skulle hända igen. Den gången satt vi precis jämte hagen så jag var gla att vi inte hade gått någonstans.

Finns det något annat sätt man kan göra hålen mindre på förutom som jag har gjort? Då med tanke på att han gnager bort buntbanden som håller ihop gallren. Nertil alltså, upptill når han inte. Provade med en väv som vi köpte på granngården men den kunde han ju både krafsa och bita sönder. Alla tips? är uppskattade.

Anis
0

Du kan fodra kompostgallren med billigt hönsnät till små kaniner, men om han gnager på nätet är det nog svetsat mink-/ putsnät du behöver.

Men om han bara vill ut ur hagen kanske han behöver lite mer att sysselsätta sig med? Tunnlar, nå't att hoppa upp på, nå't att gräva i och helst en kompis. En jättebra billig leksak är en papperspåse. Man kan göra ett lagom litet hål i botten så blir den en enkel tunnel.

Fjädrarna är farliga eftersom de kryper neråt. Snabbare än man tror kan de vara långt ner och då kan kaninen klämma in huvudet mellan två galler och skada sig.

[Wera]
0

Jag har spiraler efter som jag inte vte vart man kan köpa buntband :P Men  får varje gång snurra upp spiralerna innan en kanin ska vara i gården ;)

Lena82
0

#8 buntband finns bland annat på jula, biltema, clas ohlsson ÖB och liknade ställen

#7 han har två bollar, ett hus han kan gå in i och sitta på, en pinne att hoppa över. Ska köpa en tunnel men just nu är det mer än tomt både i plånboken och på kontot Tungan ute. ska prova med att göra en tunnel av en papperskasse och vill han gräva kan han bara gå in i buren igen då vi har satt ihop hagen med buren så att han ska ha tillgång till buren han har också en bro han kan klättra över och sitta på. Hagen är som minst 90x180 cm oftast större upp mot en 90 cm på ena kort änden och 180 i andra kortänden och 270 cm lång. Så han kan väl knappast tycka att det är för trångt. Vill köpa och kommer med största sannolikhet att köpa en tjejkompis till honom men då måste han kastreras. Hur gamla bör kaniner vara för att kastrera dem? Är det fyra månader? för i så fall måste jag vänta minst fyra veckor till och sen ska vi gifta oss i maj och vi har konstaterat att det är inte helt gratis, tvärtom. Kan vara lite svårt att ha något till honom att gräva i då han är innekanin och vi bor i en tvårumslägenhet (hyreslägenhet)

Jag änvänder inte spiralerna är rädd att han gör sig illa. Tack för svaren