Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 878 ggr
KajsaM
0

Saltsten

Läste i en tråd på marvin.ifokus att saltsten inte var bra, är det bra? Har ni det? Jag har det, men jag har aldrig set hampus slicka på den. Ät det normalt?

Ursäkta alla frågor ;D

Lotta_A
0

Saltsten är bra för kaninen. Extra bra är det när kaninen är gravid eller sjuk. Då måste dom få i sig extra mycket mineraler, salt och vitaminer.
Vissa anser att saltstenen är nödvändig, men jag håller inte med. Kaninen klarar sig utan, men man kan lägga in en saltsten om honan blir gravis tex..

Molle slickar inte heller på sin saltsten, så din kanin är inte ensam.

KajsaM
0

Okej, Ska man ha den "lös" eller ett sånt där hänge som går att köpa i zoo affärer?

Lotta_A
0

#2: Hänge från zooaffärnen är väl bäst, eller så kan man säkert fixa ett eget hänge på något enkelt sätt..
Men eftersom din kanin inte slicka på saltstenen kanske det inte är nödvändigt ha en ens. Men man kanske ska ha en för säkerhets skull ändå :)

Cherry
0

jag har okså salt sten..

KajsaM
0

#3 Hehe, Joo ;)

Hopi
0

Det är nog bäst att ha en saltsten iaf. Och man kanske inte ser alla gånger om dom slickar eller ej. Dennis bor ju ute och stenen smälter visst av fukt, men jag tänker iaf ha saltsten åt honom. Dom kostar ju inte mkt att köpa heller så..

KajsaM
0

#6 nej dom är inte dyr precis :D

Tina-A
0

Nej, en tia typ :) Det kan man allt kosta på sig. Jag har hört att en del säger att saltsten kan vara farligt för att de får i sig för mycket salt.. Men min teori är att de slickar inte i sig så mycket salt om de inte behöver det. Då låter dom stenen bara hänga där :)

Det är alltså MIN teori, alla får tycka och tro vad dom vill :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

KajsaM
0

Jag tycker som du Tina, men alla får ha sin åsikt ;)

Tina-A
0

#9: Ja, absolut. Man vill inte göra någon upprörd :P

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

KajsaM
0

#10 nej det vill man ju inte :)

[MatildaW]
0

Det är ju annorlunda med marsvinen, dom kan få njursten och sånt av saltstenen, så fodret för marsvin innehåller allt salt som dom behöver, resten får dom ju genom hö't, pinnar och grönsaker/frukt :) kaniner vet jag inte, dom har ju en helt annan mage och behov :P

KajsaM
0

OKej, vet inget om marsvin med det stämmer nog att dom har olika magar :)

[MatildaW]
0

Precis :)