Kaninmat priser?
Hej!
Kanin kanin kanin! =)
Har lite frågor, hur länge på en normal stor kanin räcker ca 5 kg hö?
Vad kostar det att köpa exempelvis 5kg hö på granngården i butik?
Det finns ingen leverantör som man kan köpa hö av direkt från internet som levererar på post/paket?
Mvh
"tiger"
Granngården har jag slutat köpa hö ifrån, det var inte ekonomiskt för fem öre.
Här kostar en påse lika stor som en svart sopsäck 129kr, och det är ca 75% innehåll (löspackat!) i.
Lyckades hitta en med kor/hästar, som jag nu köper utav.
Köper nu 60kg hö för 120kr.
Märker en väldigt stor skillnad även på kvalitet. =)
Med Granngårdens hö kunde kaninerna lämna, men nu äter de verkligen upp allt!
5kg hö räcker nog någon månad antar jag, eller mindre.
Går åt ca 30kg hö åt mina+familjens sammanlagt 6 kaniner (väger ca 13-14kg tillsammans).
Anledningen till jag frågar är att jag hade en liten ideé och kollar om det kan finnas något vidare intresse.
Eftersom min far driver en KRAV godkänd, egologisk gård i mitten av småland. Löshöet som han producerar är av mycket hög kvalite och har då inte på några vilkor något bekämpningsmedel i det. Höet innehåller bl.a timotej,hundäxing, rajgräs, ängsröe det vill säga typiskt ängshö som är perfekt för smådjur!
Att det finns ett stort behov av bra kvalitetsfoder till smådjur vad jag har förstått råder det inga tvivel om, speciellt då inte alla har kontakt med en "riktigt bonde". Marknadspriset för sådant här kvalitetshö direkt från bonden skulle jag gissa mellan tummen och pekfingret på ca 3-6 kr/kg.
Min tanke var då om man kunde hålla direktleverans från bonden till slutkunden utan mellanhänder, det vill säga från bonden via posten till kunden (någon form av postorder). Efter ha forskat vidare på vad det kostar att skicka via exemvis posten eller DHL är kanske inte jag lika possitiv längre då skicka paket är jätte dyrt, men är ändå nyfiken på vad ni tycker och tänker?
Skulle man använda den svenska aktionsajten www.tradera.com som har lite rabbaterade priser på att skicka paket. (2kg paket=70kr, 5kg paket=110kr, 10kg paket=130kr).
Så skulle en 10kg hö packad i en ca 32 liter kartong inkl hemleverans kosta på totalt ca 160kr.
Detta är som sagt på idee stadiet och är ingen verklighet ännu, jag är mest nyfiken på hur och vad ni tycker om ideen, ska man fortsätta jobba med detta och då finns det något intresse? För mig som är född och uppvuxen med hö kan tycka detta blir lite väl dyrt! Men nu vill jag höra er? =)
Jag köper Toa-lätt (papperspellets) och hundfoder i storpack som körs hem hela vägen till dörren från www.foderbilen.se Skulle lätt vilja ha möjlighet att få hem hö till dörren också. Normalpris på kvalitetshö så finns det ju utrymme för fraktkostnad innan man kommer upp i zoobutikernas ockerpriser tex. Dyrt även på Odal som NinniH säger…
Låter ju bra! Precis sådant här från er som verkliggen är i "branchen" jag vill höra!
Dock de priserna jag kollade på frakten med DHL gäller leverans till närmsta Service point ställe som det så vackert heter. Var din service point ställe ligger kan man enkelt ta reda på genom gå in på dhl hemsida, min närmsta service point ställe är lanthandeln nere i byn 2 km bort. =)
Jag måste bara få fråga, var är mitten av småland? ;) Jag bor själv i Växjö och om han säljer något så kanske jag är intresserad om det ligger innom räckhåll :).
Emma
Jag köper mat pellets i djurfoder som säljer häst,ko,gris,hund,katt det billgt kostae 1 60-54 runt en säck 25kg hö få jag gratis på mitt jobb även granna som hästarna

Undrar också vad mitten av småland är? Själv bor jag i Hovlsätt ca 7 km utanför Jönköping (åt Torsviks hållet)
Tack för alla svar!
ca 12 km SÖ om Ljungby ligger gården.
För att kolla intresset kommer jag nästa vecka lägga upp lite hö på aktionsidan tradera för kolla lite hur stort intresse det kan finnas. =)