Pratande kanin :)
Hejsan på er!
Skriver här för första gången. Hoppas att få lite svar från några som är mer experter på kaniner än vad jag är
.
Har skaffat mig en helt underbar löwenkanin som nu är nio månder..stampe
Min fråga är till er är att han har börjar att låta dom senaste dagarna…låter som ett brummande lite svagt ljud samtidigt som han rör lite lätt på huvudet. Och det är alltid när vi snackar och är i närheten av honom samt när han får mat. Han verkar absolut inte må dåligt eller så. Vad tror ni det kan vara? Är en pigg och glad liten kanin för övrigt…är oxå en innekanin.
MVH solsten

Låter det som hon han typ, gnuggar tänderna eller vad man ska säga. Min kanin gör så när han tycker det är skönt att bli t.ex kliad på ett visst ställe. Då är det som om han liksom rör på munnen och då låter hans tänder lite. Rätt svårt att förklara.
Annars kan det vara hans mage som låter, fick också hjälp om det här för min kanins mage började liksom kurra underligt, han hade gaser/förstoppning som vi fick medicinera. Men det verkar inte som det är vad din kanin har.

Hej
Många upplever att sina kaniner "pratar".
Det brukar bero på en av två saker. Antingen att kaninen är könsmogen och då ger ifrån sig ett ljud som är kort och kanske kan beskrivas som ett brummande. Det är alltså ett parningsljud. Det är oftast hanar som gör detta. Det betyder att kaninen uppvaktar dig.
Det finns en bakterie som kaniner naturligt bär på, den heter pasteruelleos (pastruella multiocida bakterier).
Nästan alla kaniner är bärare av denna bakterie. Under olika förhållanden som kan upplevas stressande för djuret så kan denna bakterie öka i antal och orsaka problem. Detta kan tillexempel ske efter en flytt, efter ett foderbyte eller efter en temperaturväxling eller i samband med fällningen. Vanliga symtom är ljud i luftvägarna som många som inte är så vana kan missföstå som prat från kaninen. Detta "prat" kommer när kaninen blir glad och upphetsad eller anstränger sig och ofta som du beskriver vid utfodring och när du kommer till kaninen. Det låter som att det är detta din kanin har eftersom han även pratar när han ska få mat. Låter han även lite grann när han äter ? isåfall stärker det ännu mer en trolig pasteruell diagnos.
Det finns många fler symtomer på pasteruellos än dem jag skrev. Vanligt är också problem med tårkanalerna, öroninflamationer(kaninen håller huvudet snett), tumörer ofta godartade mm.
Det kan vara bra att ta din kanin till veterinären så får denne lyssna på din kanins luftvägar med stetoskåp och brukar då oftast skriva ut lite antibiotika som kaninen tål (de tål inte vanlig antibiotika för katt och hund).
Det man ska vara medveten om är att få veterinärer kan kaniner så välj en veterinär med bra rykte om sig för just kaniner.
Patruellos brukar också kallas "kaninsnuva" just för att många får symtom snuva. Det du ska veta är att detta är vanligt men svårbehandlat och att även om man lyckas behandla detta så är risken för att det kommer tillbaka stor. Kaniner med samma symtom som din mår ofta bra i övrigt men i en del fall blir det värre och det kan också vara så att bakterien tar fäste någon annan stanns tillexempel i örat och då ger större problem, därför tycker jag att man ska pröva att behandla i tidigt stadium om veterinären också misstänker pasteruellos.
Ta din kanin till veterinären så får de lyssna på luftvägarna om du tycker att det stämmer in på din kanin att han låter mer vid upphettsning och ansträngning och även lite när han äter.
Använd inte din kanin till Avel då detta är ärftligt. Även om du får bort symtomen så är din kanin fortfarande bärare av denna bakterie. Har du fler kaniner så tänk på att denna bakterie tyvärr kan smitta. Den smittar kaniner som är nedsatta av någon anledning. Tvätta händer emellan djur och byt kläder i den mån det går.
Kaniner med pasteruellos är känsligare än andra, försök minimera stess för kaninen.
Många kaniner med detta lever fullt normala liv och på en del så stannar symtomen vid "prat" som inte heller blir värre. Men på många kaniner så blir luftvägsproblemen tyvärr värre. Och på andra så utvecklas andra symtom. Just därför är det viktigt att eventuellt bahandla nu eller avvakta och behandla vid minsta förvärring av luftvägsproblemet. Det är alltid större chans att behandla djuret framgångsrikt om man behadlar det i ett tidigt stadium.
Lycka till /Linda
Min hane gör det där brummande ljudet varje dag. =)
Låter iofs mer i mina öron som ett surrande ljud. ^^
Han har 2 nivåer på det som talar om vad han vill.
Den låga nivåen (fortfarande hörbar) talar om att han är glad att se en.
Så låter han varje gång man kommer till buren, vare sig det är för mat eller kel.
Den höga nivåen är hans parningsljud.
Jag tror nog att eran kanin är fullt frisk och bara glad när ni umgås med honom, många hanar kan använda sitt brummande parningsljud då. Ofta skuttar dom runt en också samtidigt… 
Tror inte alls du behöver oroa dig för att han skulle vara sjuk!
Såg nu att NinniH svarat ungeffär som mig, men men.

Tack snälla för att ni har tagit er tid att svara.
Jag tror nog oxå att det kan vara nåt slags parningsljud..och att han försöker uppvakta mej på nåt sett. För när dessa ljud kommer så är han alltid glad och skuttar omkring.
Tack Linda för bra information. Stampe låter inte när han är stressad ( vilket han aldrig brukar vara) eller vid ansträngning..utan det är bara när jag är i närheten av honom. Låter inget när han äter heller. Och "snackar" eller "brummar" det gör han bara med mig…inte med dom andra.
MVH solsten
#6 Precis, han är nog bara lite kär i dig! 

Jag tycker det är lite charmigt att dom låter så.. Min holländare pratar också, han brukar låta som en gris, fast inte lika högt, varje gång jag gosar med honom eller är i närhet av honom :)
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

#6 Det låter ju jätte bra :) Ville dock informera om detta då det är himla vanligt, har haft kontakt med kanin ägare som talat om för mig att deras kaniner "pratar" men mått bra i övrigt. De har inte riktigt kunnat förklara ljudet. De är ju ibland svårt att förklara. Så jag har kommit till dem och sett kaninnen och lyssnat på den. Då har det i många fall rört sig om en pasteruell infektion i de övre luftvägarna som veterinären sedan diagnostiserat och behandlat.
I ett fall var kaninen så dålig att den avled själv. Detta var på en djuraffär och alla där tyckte bara det var charmigt att denna kanin pratade med dem så fort man kom till buren, men som sagt var den ju alvarligt sjuk och hade en mycket kraftig övre luftvägsinfektion orsakad av bakterien pasteruellos.
Men låter din kanin bara när just du kommer till den så är det absolut ett uppvaktande precis som de andra har skrivit.Samt att han inte låter någonting när han har sprungit eller ansträngt sig på andra sätt.
Till alla er andra så är ljuden ni beskriver självklart parningsljud, vet inte om ni har lyssnat på något pasteruellt djur som har utvecklat luftvägsproblem någon gång men de låter ungefär som att snuva sitter ända ner i halsen, det kan låta rossligt i olika nivåer och de kan även låta som ett brummande blandat med lite rossel.
Kan alltså vara lite lika parningsljuden om man är ovan. Därför ville jag informera om detta.
Men när en kanin uppvaktar en så springer den som sagt runt en i cirklar och "nuffar" ganska tyst och doft men fullt hörbart.
mvh /Linda

Jag var på besök hos en uppfödare en gång, de hade en kanin som också skuttade runt och pratade på samma sät. Han var inte ung så det är inte farligt, men det kan vara något annat din kanin har, men det kan också vara samma sak som den kaninen hade som bara hade lust att prata lite. 

# 10
Förstod inte riktigt var du menade men vi har förstått att Solstens kanin låter för att den uppvaktar henne :)
Hej
jag är ny här och heter Pia. Har en kanin som är drygt ett år som heter Loppan och är en blandning mellan lejon och dvärgvädur. Jag blev också väldigt bekymrad när Loppan började prata för det lät först som andningsproblem(låter som en vibrerande mobil) men en släkting till oss som har gått på jordbruksgymnasie talade om för oss att det är kaninens sätt att tala om att den trivs och mår bra och att den tycker väldigt mycket om oss. Loppan har en massa andra ljud också för sig. Hon morrar som en hund när hon är irriterad och om hon blir riktigt arg så fräser hon som en katt.
#12 Hej och välkommen hit!
Jo kaniner har ju en del läten för sig trots att de är väldigt tysta i jämförelse med andra djur. Låter som att ni har en kanin med stort personlighet.

Hej Pia.
När kaniner mår bra och trivs så gör de ljud med tänderna. Ett mycket lågt tandgnisslande. Man ser att käkarna rör sig lite lätt mot varandra i sidled.
Högre tandgnisslande betyder däremot att kaninen har väldigt ont.
Kaniner talar inte om att de trivs och mår bra med ljud som låter som du beskriver.
Däremot så kan detta ljud som du menar låter som en vibrerande mobil vara parnings ljudet som framför allt hanar framför. Detta ljud låter som en blandning mellan ett kort grymtande och kanske en vibration. Detta betyder alltså att kaninen uppvaktar dig på grund av sin könsdrift.
Hoppas att det är på detta sätt som din kanin låter. Annars hade nog hon från naturbrukslinjen fel tyvärr. Mycket kunskap saknas tyvärr om pasteruella multiocida bakterier på kanin. Många veterinärer kan inte ens diagnostisera detta.
Mvh /Linda