Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1777 ggr
rebeckao
0

Sjuk?

Vi har två utekaniner som bor i ett tidigare hönshus. Det står öppet så de har möjlighet att hoppa ut och där inne har de varsitt hus och massor med halm, hö och pellets. Vattnet fryser hela tiden så vi springer ett par gånger om dagen minst och byter ut skål och flaska.

Dock är det en av kaninerna som inte hoppar ut längre. Han sitter ihopkrupen med öronen bakåtfällda hela tiden. Man ser sällan honom äta och dricka och vi börjar bli riktigt oroliga.

Mycket päls har han men känns väldigt benig när man tar i honom.

Vi hängde nog inte riktigt med när det frös på, så de hade säkert fruset vatten en eller två dagar. Kan det ha gjort honom så sjuk? Efter det har vi skött det bra. Den andra kaninen verkar mår bra. Maten är ju frusen såklart, vi har tio minus, men det är väl okej?

Vilken temperatur bör vattnet ha när man ställer ut det? Ljummet är väl inte bra?

Anis
0

Är han förstoppad? Hursomhelst låter det som om han är så dålig att han behöver till veterinär!

Ljummet vatten är bra, men det ska inte tas från varmvattenkranen. Man kan ha en tjock keramikskål som man först värmer en stund med hett vatten, så fryser det inte lika fort.

Frysta grönsaker etc är inte så bra. Ge inte mer färskt foder än att de äter upp det innan det fryser men se till att de alltid har gott om hö.

juliamaria
0

Nej, vattnet ska vara lite kallare än ljummet, då fryser det saktast. Testa att ge kaninen lite vitamin tillskott, det kan behövas när det är så kallt. Du kan även kolla hans tänder så att de inte hindrar honom från att äta. Om han inte blir bättre skulle jag tagit in honom till veterinären.

rebeckao
0

Grönsaker har inte hunnit frysa, det har gått åt fort. Den andra kaninen äter som en galning. Pelletsen däremot är ju frysta, men det är ju inget att göra åt?

Hö har de massor. När det var som kallast så stängde vi däremot till huset och då blev det antagligen för fuktigt där inne så höet blev mjukt. Inte så bra, för det möglar väl lätt? Allt det bytte vi ut till nytt, inte kan väl det ha gjort honom sjuk?

Vi ska omedelbart köpa vitaminer, ger det nog bara till måndag. Är han inte bättre då så får det bli veterinären!

Ger förresten havre mer energi än pelletsen? Tänkte om man skulle komplettera med en skvätt havregryn tillsammans med pelletsen för att se om det piggar upp honom så han kommer igång att äta?

hnlkjljlj
0

Havregryn kan döda honom eftersom det sväller i magen på honom , ge absolut inte detta.

Havre (hel havre) däremot är är det mycket energi i och fungerar att ge.

Förmodligen är han gammal och behöver veterinärundersökas nu.

Ja, det kan ha startat när din kanin gick utan vatten, kaniner måste ha fritillgång till vatten annars får dem lätt förstoppning och andra problem med magen. 

Ett råd är att ta honom till veterinären först. Vitaminer kan inte göra något underverk på en så dålig kanin.

Visst kan vitaminer om han nu skulle ha brist på det pigga upp lite , men det gör honom inte bra. Desto snabbare man söker veterinärvård destå större är chansen för ett tillfrisknande.

Jätteviktigt är att ni tvångsmatar honom med en spruta i munnen. Stoppa in sprutan i sidan av munnen och ge honom sakta så att det inte kommer ner i fel strupe.

Om kaniner går med en tom mage för länge så får de nedsatt mag och tarm motorik som kan ge symtom kolik ganska snabbt. Detta tillstånd är väldigt livshotande. Sök i sajten efter ett inlägg som heter sjukdomar. Det är inte jag som har skrivit det första inlägget , men det andra, där står utförligt vad du kan ge och vad du kan låta veterinären göra för att din kanin ska bli frisk.

Jag tycker även att du ska kolla tänderna på din kanin är de för långa så låt veterinären korta av dem.

Är det så att din kanin har börjat äta allt mindre hö så är tarmfloran förmodligen ur balans. - Läs mer under inlägget  sjukdomar Andra inlägget. 

Bajsar han fortfarande om inte så är det bråttom köp hem paraffin olja och Miniform. Det första gör att kaninen lättare kan bajsa det andra läser upp gaser som annars kan bli livshotande. Du kan även pröva att ge lite av din andra kanins bajs för att snabbt tillföra friska mag tarmflorebakterier. Lös upp bajset med lite vatten och annanas juice och ge med en spruta i munnen. Det låter äckligt för oss men det är det bästa och snabbaste sättet att få magen på sin sjuka kanin att fungera igen.

Lyca till /Linda

hnlkjljlj
0

Ge honom även vatten i spruta det är mycket viktigt, ofta är kaniner uttorkade när de är dåliga.

En plast spruta brukar finnas att få på apoteket om man talar om vad man ska ha den till.

rebeckao
0

#4 Tack för ett så utförligt svar! Inser när jag läser att vi har lite dålig koll när han är i hönshuset. Visst försvinner mat och vatten, men det är ju svårt att veta hur mycket just HAN får i sig.. Vi vet heller inte om han bajsar eftersom båda två sitter tillsammans.

Nu har vi bestämt att imorgon flyttar vi honom till en egen utebur som vi sätter på vår altan, då kan vi ha bättre koll på just honom. Jag var där ute alldeles nyss med lite örter, det vet jag att han älskar. Och faktiskt så åt han detta med god aptit. Jag såg också att den andre kaninen (Stampe), som är en dominant rex, har en tendens att "äga" matskålen och Bullen har svårt att komma till. Så därför blir det nog bra med egen bur ett tag.

Han är i alla fall inte gammal, är max ett år gammal.

Ska man ge bajs och juice även om vi ser i buren att att han bajsar? Eller behövs det inte i så fall?

Anis
0

#2 ??? hur fryser  vatten mindre snabbt om det är kallare från början???

Kristall
0

#7: För att det finns mera syre i kallt vatten än i varmt. (:

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Anis
0

#8 Hmm, intressant - har du testat?

Jag menar dock inte kokt vatten utan bara lite uppvärmt. Tror inte att så mycket gaser avgått då…

(utanför tråden - ursäkta!)

[BonnieL]
0

#6 Tänk bara på att när ni flyttar kaninen till en egen bur, så kanske dom kommer sakna varandra om dom är väldigt fästa vid varandra. Eller du kanske låter dom träffas ändå fast han har en egen bur?

Myrra
0

Måste bara fråga, som jag fattar det så har du alltså 2 hanar tillsammans? Är dom kastrerade?

Det brukar inte funka speciellt bra med 2 okastrerade hanar,de slåss och bråkar och kan göra varandra väldigt illa.

rebeckao
0

Ja det stämmer att det är två hanar. De har vuxit upp tillsammans från de var mycket små och den ena (rexen) kastrerade vi tidigt. Vi bestämde oss för att avvakta med kastreringen av den andre och det har fungerat alldeles ypperligt. De är väldigt keliga med varandra och vi har aldrig sett några tecken på att de bråkar…

Jag tänkte faktiskt inte på saknaden förut. Räcker det att de är tillsammans lite under dagen? Eller blir det konstigt för honom att flyttas fram och tillbaka?

#9 Utanför tråden gör inget! :) Det är roligt med levande diskussioner!

gullenos
0

#12 va härligt att det funkar med två hanar ;D

lovis01
0

Har inte läst igenom allt än men tänkte bara att om det är så att du märker att han är förstoppad så kan det vara värt att försöka med ytterst lite laxermedel, finns receptfritt i mag-hyllan på apoteket..

Hade en hona här för ett tag sen som var förstoppad och det fick äntligen igång henne efter ett par dagar utan att varken äta/dricka/bajsa…

håller tummarna för att han blir bättre Glad

rebeckao
0

Tänker fram och tillbaka på det där med bajseriet… Om jag inte flyttar honom till egen bur så kan jag inte veta om han sköter magen. Samtidigt som jag inte vill skilja dessa två oskiljaktiga åt… Vad göra? Sätta honom i egen bur i hagen kanske? Där kompisen hoppar utanför?

hnlkjljlj
0

Om du kan se att han bajsar som vanligt så behövs inte annanas juicen och bajset men det gör inte någon som helst skada ifall ni är osäkra utan de hjälper bara till att återställa en eventuellet rubbad balans i tarmfloran.

Är han fortfarande hängig så ta honom till veterinären

Äter han som vanligt nu ? Dricker han som vanligt ? Kissar han som vanligt? Är kisset anorlunda på något sätt? Har han snuva eller något sådant?  

Har ni kollat så att tänderna inte är för långa?

Mvh/Linda

rebeckao
0

Problemet är att jag inte kan se hur kisset ser ut, eller om han bajsar, eftersom han inte bor ensam. Jag har sett honom äta örter, men inte pellets. Den andre kaninen skuffade undan honom när jag kollade förut idag.

Han hoppade runt litegrann nu ikväll när jag tittade till honom, så det är ju positivt. Kom till dörröppningen när jag kom. Men han parkerade sig snart igen.

Han hoppar inte längre ut. Sist han gjorde det var för flera dagar sedan (eller kanske en vecka sen) och då klarade han inte att hoppa in igen, ramlade. Det är högt att hoppa, det medger jag. Men förr kunde han hoppa den höjden och bra mycket mer därtill. Så han är definitivt svagare.

Myrra
0

#17 Du skriver att "den andre kaninen skuffade undan honom när jag kollade förut idag."

Jag får det till att den blev bortknuffad när den skulle äta?

Även om dom inte slåss så verkar Rexen vara dominant och "mobbar" den andre genom att inte låta den komma till och äta ordentligt,har du kollat igenom kaninen ordentligt,det kan vara så att den får bett av rexen som du inte märkt. Jag har mina hanar i 2 facksburar med träskiva till hälften av mellanväggen och från hälften och upp har jag mink-eller mårdnät så dom kan se in till varandra men ej göra varandra illa.På det viset har dom sällskap av varandra under ordnade former.

Hoppas din kanin snart blir bra igen!

Mammsie
0

Tänk på att även om dina hanar funkar ihop nu så kan det vara så att de börjar bråka om du tar isär dem och sedan försöker sätta ihop dem igen.

hnlkjljlj
0

Han verkar riktigt svag , ge honom vatten i spruta och se om han blir lite piggare.

Förmodligen så är han riktigt sjuk och behöver ses av en kunnig smådjursveterinär. Ta honom dit så fort som möjligt. Det blir svårare att göra något som gör honom bättre annars.

Det finns ingen anledning att ha den sjuka kaninen kvar med den friska nu, flytta¨på den sjuka som du tänkte.

Fysisk hälsa måste ibland få gå före psykisk hälsa.

Dessutom tror jag inte att din sjuka kanin kommer må dåligt av att flytta från den andra kaninen i det tillstånd han verkar vara i nu. 

I vilket fall så är det ett måste för att du ska kunna hjälpa honom.

Det kan bli problem att sammanföra dem igen och det kanske aldrig går, men det är en risk du nog måste ta om du ska kunna rädda denna sjuka kanin.

Du måste kunna se hur mycket han kissar, bajsar konsistens på bajs, hur mycket han äter, vad han äter .osv. Annars kan inte veterinären ställa någon korrekt diagnos.

hnlkjljlj
0

Eller så gör du helt enkelt så att du tar honom till en veterinär på en gång. Så får du en diagnos direkt och du kan utgå från den.

Diagnosen kanske kräver att du särar på dem för att du ska kunna ha koll på honom men kanske så är det endast tänderna som behöver åtgärdas.

Åk till veterinären på en gång så slipper du välja om du ska sära på dem eller hur du ska göra.

Ta med båda kaninerna till veterinären så lukatar de lika dant och du  behöver inte oroa dig för att sätta ihop dem när du kommer hem.

rebeckao
0

Tack alla för era mycket hjälpsamma svar! :)  Nu blev det så att "Bullen" väldigt hastigt blev mycket bättre. Så jag behövde aldrig gå vidare med många av råden eller vet.besök. Han hoppar nu ut och in ur hönshuset igen och har även smitit ut och sprungit som en galning i trädgården här. Äter fint och vi märker inga konstigheter egentligen. Har kollat igenom honom och vi ser inga tecken på skador eller nåt annat.

MEN - passar på och lånar min egna tråd till att fråga något helt annat. Hur är det med katter egentligen? Bråkar de? med kaniner? Vi misstänker att en kringströvande katt ställer till det en del, men vi är inte säkra. Har sett spår efter massa päls på marken, både från kaninerna men också mörk päls (vilket inga av våra kaniner har) så vi misstänker att katten bråkar med dem. Kan det stämma eller är vi ute och cyklar?