Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2621 ggr
juliamaria
0

Varning för "kaningodis"

Hej!

Jag skulle vilja varna för ett sorts kaningodis, eller, "vitamintillskott som alltid bör finnas i buren", som tillverkarna kallar det. Dogman Stix. Jag lät min lillasyster köpa detta till mina kaniner i julklapp, men då anade jag inte dess konsekvenser!

Alla tre kaniner har fått extremt svullna magar. Min ena hona, Nellie, har råkat värst ut. Hennes mage har inte ännu återfått sin normala storlek. Alla tre har haft märkbart ont i magen, de har suttit och kurat i sina burar.

Jag har kollat på innehållsförteckningen till dessa "Stix". Så mycket socker. Både honung och rent socker. Jag tror att det är sockret i kombination med att kaninerna gärna slukar saker för snabbt som har orsakat spända, smärtande magar.

Jag vill varna er för att köpa detta!

Rorosjons
0

Har också fått det där i present till mina kaniner.
Dem reagerade inte alls så som era gjorde :S.
Kan "godiset" ha vart för gammalt kanske?
Inga av mina kaniner har reagerat på dem. Och dem har fått 2st pinnar var (med 4-5 veckors mellanrum). Och det var nu i våras. Sen har dem inte fått mer.

juliamaria
0

Ja, det kan ju ha varit gammalt, eller så kanske dina kaniner inte slukar dem så fort. Jag brukar inte ge så mycket sött, så de kan mycket väl ha fått en smärre sockerchock…

[Niike]
0

Fy vad tråkigt att det blev så :(

Rorosjons
0

#2 Ja, vad jag sett så har dem inte ätit så fort. Men ibland så kan dom ju hugga i riktigt och äta.
Jag ger inte heller så mycket sött då jag ger dem morötter/äpplen/sallad/hårdbröd istället.

kaningodis
0

Oj, det var ju inte bra! De fick niog en sockerchock som du skrev.

När jag läste rubriken så trrodde jag att du varnade för mig, blev lite orolig där ;) =P

Kastanjegårdens Kaniner

pepsi-v-emmelie
0

men jag hade köpt sånna godisar,men de var typ nå nät på dom,och nån larv och typ massa ägg på det också! jag slängde ju dom direkt såklart men jag vet inte vad det var med dom… :/
syn vad som hände med dina kaniner :(

gullenos
0

Min kanin har ätit en halv sån han fick på julafton det har inte hänt han något. Förutom att han har typ röjt upp alla tidningar som var i botten av buren. han kanske oxå fick en sockerchock ;S han e alltid så lugn. men aja han får ju bara putte lite (; och det har inte hänt något.

Vissa kanske är dåliga ;S skumt jag fick typ ett hugg i hjärtat när jag såg bilden ba vaaaa? onej Morris kommer dö. men det är nog lugnt (HOPPAS)!!!

flisan93
0

Så trist att det blev så för dina kaniner:( För min del har jag provat de där men ingenting har hänt med min kanins hälsa som tur är. Det är såklart verkligen inte det bästa man kan ge kaninen och man borde inte ge det alls. Men ibland vill man lyxa till det litegranna:)

skanorskaniner
0

Jag brukar få det till mina kaniner. Jag slänger dock dem, ibland har de fått smaka men de brukar inte äta det..

Brukar du ge dem sånt godis?? För mina kaniner blir lätt konstiga i magen när de har ätit för mycket av något som de inte brukar äta..

gullenos
0

öhh jag kolla nu och morris fattar inte att han ska äta det typ :P har inte ens ätit!

Tina-A
0

#5: (heheh ^^ )

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Eichan]
0

har köppt sånadär en gång men mina kaniner, som alltid är matglada och slänger sig över maten, nosade knappt på dom och ville inte äta

EbbaB
0

#5 haha, XD

[chriistina]
0

Mina kaniner har aldrig reagerat på den sorten. Dock har de bara fått dem för väldigt länge sen. Vill testa när dem var nya.

Men de finns ett tyskt märke som säljer sonna stänger i massa socker och annat skit. Och dessa får mina kaniner också uppsvulna magar av! Jag tror det kan vara alla färgämne i de tyska som magen inte klarar av.
För har gett godis av samma märke och det går bra, men det är ju i små mängder då.

Kristall
0

#14: märket är Vitakraft, va?
Har sett sådana godisar i djuraffären, ser INTE nyttigt ut.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Katti
0

Jag tycker absolut att ni som haft problem ska maila tillverkaren/importören och tala om vad som hänt. Och är det sjur på något man köper ska man gå tillbaka till affären direkkt och få pengarna tillbaka. De blir säkert glada för att de blir varnade och slipper sälja äcklet till fler kunder!

Att säga att kaniner alltid ska ha sån skit i buren är anstiftan till mord tycker jag! Kaningodis = äpplen och morötter och en och annan bit knäckebröd (och då menar jag inte dig #5 Flört)!

Denna kommentar har tagits bort.
juliamaria
0

#16, ja, jag funderar på att skicka tillbaka paketet, har en kvar… Det var granngården som sålde dem, så det är nog svårt att genom ett klagomål få bort dessa ur sortimentet :/ Men nu har jag iaf spridit lite info… tack för er uppmärksamhet :)

kaningodis
0

#11, 13, 16 Haha =D =P

Jag blev ju ännu mer fundersam när kaningodis stod inom cituationstecken också ;)

Kastanjegårdens Kaniner

Fnyan
0

#5 haha :b

bra att du varnar! Jag har gett mina kaniner ungefär sånna där senast i sommar, dom reagerade inte sådär av att äta de :s
Har du kollar datumet?

Lena82
0

Jag har köpt såna stix fast inte dogmans till stampe som han fick i julklapp och han har som tur var inte verkat reagera på dem utan är klika pigg som vanligt. Men jag håller igen med sötsaker till honom. Morötter och äpple är väl bättre i så fall.

hnlkjljlj
0

Hej

Dina kaniner visar symtom på kolik (och även eventuell förstoppning)  Detta är ett mycket alvarligt tillstånd för din kanin.

Precis som du skriver så blir buken uppsvälld och ömmar vid beröring, magen brukar även låta konstigt , kaninen sitter mest och trycker och kan få riktigt svåra kramper. Detta är den absolut vanligaste dödsorsaken för kaniner. Det som har hänt nu är att din kanin har fått nedsatt mag och tarmmotorik med symtom kolik/förstoppning antagligen på grund av det du gav kaninen.

I dessa "fröstänger" så sitter gobitar som är minst lika skadliga som kaninblandningar och gnagarblandningar som ofta ger nedsatt mag och tarmotorik.

Köp hem Minifom från apoteket och även paraffinolja. Läs inlägget "Nedsatt mag och tarmmotorik("trumsjuka") som jag har skrivit här på kanin i fokus. Det är viktigt att du gör något nu, då detta är livshotande.

Med vänliga häslningar /Linda

hnlkjljlj
0

Det som gör att din kanins mage svullnat upp är att det har bildats gaser i tarmarna och specielt i kaninens cecum. Gaserna trycker på alla viktiga organ som hjärta och lungor. Gaserna kan trycka på så att kaninen till slut kvävs till döds. Man kan även se ökad andning eftersom kaninen har svårt att få luft. Detta är mycket smärtsamt för kaninen.  Ge kaninen miniform och massera magen samtidigt. Läs mitt inlägg.

Har kaninen börjat gnissla tänder högt så har den riktigt ont.

Ge den miniform och paraffinolja med en 1 ml spruta från apoteket.

Ge ca 6-7 droppar minform utspätt med lite vatten och massera samtidigt. Det är viktigt att kaninen står upp med baktassarna i ditt knä och framtassarna upp mot ditt bröst.

Miniformen visar effekt efter någon timme. Ge sedan paraffinoljan och följ bipacksedelns rekomenderande doser efter vikt.

Du kan behöva upprepa denna behandling.

Låt dina kaniner äta största delen av hö den närmaste tiden eftersom deras tarmfloror är ur balans de närmaste 2-3 månaderna framöver. Obalans i tarmfloran skapas alltid efter dessa magproblem.

Lycka till än en gång / Linda

juliamaria
0

#22 & #23, Tack så mycket för alla tips?, tror dock ej att mina kaniners fall var så allvarliga, sen några veckor tillbaka är de helt återställda.

hnlkjljlj
0

okej va bra :) så hon har inte spänd mage nu längre ?

Helt återställd kan hon inte vara eftersom balansen i tarmfloran återställer sig mycket sakta ca 2-3 månader. Så tänk på att magen fortfarande är känslig.

Ge aldrig Kaningodis igen eftersom kaninerna har svårt att smälta dessa dåliga fettbomber som också har en alldeles för låg fiberhalt för att vara smältbara för kaninmagen.

Godis över huvud taget är alltså inte att rekomendera. Det gör ofta mer skada än nytta. Djuraffärer och Granngården säljer tyvärr "kaningodis" för att de tjänar stora pengar på detta samt att de många gånger handlar om okunskap hos säljarna. De vet inte hur en kanin mage fungerar fysiologiskt. Även om man skulle påpeka detta så är det alltså stora summor pengar som är inblandade och som gör att dåligt foder samt "kaningodis" fortfarande finns på marknanden.

Bra att du ville varna för denna typ av godis! Men jag skulle bestämt villja varna för alla typer av kanin godis förutom sådanna som är baserade på hö och har en hög fiberhalt minst 18%.

Hoppas att ingen kaninägare låter sig luras av djuraffärer och andra som säljer kaningodis i framtiden.

hnlkjljlj
0

Vill man ge något att gnaga på kan man ju ge frukt grenar och vill man ge något gott så kan man ju ge favorit grönsaken eller en liten bit med frukt som man vet att kaninen tål./Linda

Lena82
0

Hur är det med det som heter vitamindrops?? Är dem också farliga eller är det något som man kan använda som belöning??

emms
0

#27 Det brukar väl finnas mjölk eller yogurt i dem? Och om det finns det så är det ju inte så bra för magen. De innehåller mycket socker också, det är bättre med torkat godis, billigare och nyttigare och väldigt lätt! :D

Om du inte menar sånna man droppar i vattnet… :P

Emma

Lena82
0

Okej då kan man ju titta efter torkat godis. Fast stampe har fått n liten bit morot eller knäckebröd som belöning de sista dagarna. Nej de vitamindropsen som jag menar är inte dem som man droppar i vatten utan de andra som har samma form som hundchoklad. Tack för svaret

emms
0

#29 Man kan torka egna grönsaker och frukter själv också. Det är jättelätt!

Lite mer om det hittar du här!

Emma

Lena82
0

Det ska jag ta och titta på. Tack för tipset.