Mus i höet!
Måste bara berätta en otrevlig sak för er…
Tror vi fick med en liten mus i den senaste höbalen från en bonde. Och vi bor ju i lägenhet så det är ju inte helt bra. I alla fall så förvarar vi höet ute i ett förråd och en mindre påse inne. Såg en mus i uteförrådet här om dagen och sedan dess har vi jagat mus som galningar!
Våran dvärgpinscher har tagit möss tidigare så han är med och söker, men än så länge har den kommit undan. Igår när jag satt och åt frukost så tittade jag ut på balkongen och då ser jag den lilla rackaren klättra på kaninburen därute! Musen måste alltså ha följt med när vi tagit hö utifrån förrådet, genom hela lägenheten och ut på balkongen utan att vi märkt något.
Tigger följer med Robban och jobbar varje dag, men när de kom hem på kvällen så gick de ut för att försöka få tag på musen. Men antingen så har den tagit sig ner från balkongen på andra våningen eller också så lyckades den gömma sig igen.
Nu har jag blivit helt nojjig och vågar inte gå ut på balkongen, tror att musen ska följa med in och gömma sig i våran säng eller något. Ush, jätteobehagligt.
Kommer köpa det mycket dyrare och kanske lite sämre höet som är förpackat i påsar och garanterat musfritt framöver!
Inget kul alls! Men däremot blir det aldrig garanterat "musfritt" eller "djurfritt". I alla sorters hö kan det finnas kroppar av döda djur. När de skördar höet åker det alltid med en massa smådjur. Men oftast hinner dessa käkas upp av andra djur, eller hinna ruttna bort om man har tur. Allt från möss, ormar och rådjur brukar följa med. Själv har jag "bara" hittat möss och ormar i balarna jag köpt. Dock fortfarande skitläskigt, även om man är medveten om att det kan hända =/
Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)
#1 Jo, precis men den här är ju levande. Än så länge i alla fall…
Jag är uppvuxen på gård där vi tog hö själva, så jag vet hur det går till. Jag har även hört att många rådjurskid går åt i höskörden. Dom ligger ju och trycker och känner sig trygga i högt gräs. Detsamma lär ju gälla många andra djurungar. Tänk att hitta kadaver av ett så stort djur i sitt hö. Har även hänt att katter och andra "tamdjur" blivit skadade och eller dödande.
Men jag lär ju i alla fall slippa levande möss i påsförpackat hö.
#2 Ja exakt, levande får du iaf inte med, men kadaverna får man räkna med.
#1 - Va f-n, har Du hittat ormar?! USCH! Alltså inget ont om ormar, men va tusan, vi har ju barn som nästan alltid ska hålla på och hjälpa till med höet och halmen hos bonden…
Jag har haft hästar i många år men aldrig nånsin sett ormar i höet eller halmen, endast ute i hagen.
Vad för ormar har Du hittat i din halm? Var de döda när Du hittade dem alltså?
#4 Ja har hittat en hel del ormar >.< Vissa bara en del av dem. Vissa hela fast väldigt platta och torra… Självklart inget farligt. Ormen överlever knappast, men fortfarande äckligt värre!
Va! Usch nu blir jag rädd :O. Har ju hö och halm innomhus, i mitt rum! Jag kommer använda handskar hädanefter :O Inte visste jag att det kunde finnas så mycket i lite hö :S. Kan det bli farligt för kaninen då?
Emma
Det enda jag har hittat i mitt hö har varit lite fjädrar.
Not your mom, not your milk.

Det är detta som är problemet när man konserverar hö, alltså ensilage, om t.ex. grodor hamnar i balarna blir ensilaget extremt giftigt.
Usch så äckligt :/ Hoppas ni får tag i den lille..
Jag köper hö från min kompis, superbar hö. Dom besprutar inte eller så alls, och jag har som tur är inte hittat något alls i höet, varken levande eller dött och det har som tur är inte dom heller gjort :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#9 Nu är den definitivt borta, tror den bestämde sig för att inte bo på våran balkong som tur var. Borta är den i alla fall och ingen är gladare än jag!
#10; Så skönt! :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Vill ju inte att grannarna ska märka att vi hade musbesök. Egentligen får man inte mata djur utomhus (vilket vi ju gör eftersom en av våra frassar bor ute på våran balkong). Men så länge ingen klagar så är det lugnt, även för kvartersvärdarna. Så man blir ju extra försiktig nu, så dom inte tror att vi drar hit möss till bostadsområdet. 
Lite skillnad på en liten musstackare som råkade följa med i höet och en hel muskoloni som bestämmer sig för att flytta hit, menar jag…