Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1116 ggr
Wilmas
0

kaniner och deras vikt

Är pellets det bästa att ge dem vi har nämligen en kanin som är ca 10 månader som äter väldigt bra och är kanske lite fet och en kanin som är också 10 månader och inte alls något överviktig men sämre på att äta.

tFreaK
0

Har hört och fått mycket hjälp då min kanin fick magproblem. Att Pellets är inte direkt den bästa maten inte heller bladning.

Ge mest Hö. Det tipset fick jag och min kanin mår mycket bättre utan pellets och bladningen.

Finns många kunniga här, som kan way mer än jag men så har jag hört och även läst när jag tittat runt .

hnlkjljlj
0

Hej du skriver att du har en kanin som är sämre på att äta? menar du då hö? Eller äter denna kanin en mindre mängd pellets än den andra ? Eller äter den mycket mindre av båda delarna?

Det är så att om kaninen äter mest pellets och minst hö  så ska du absolut utesluta pelletsen direkt eller minska ner givan kraftigt!

Kaninen måste äta mycket hö för att hålla sin tamflora i balans. Annars drabbas den av magproblem som gasbildningar i tarm och cecum och ofta av förstoppning.

Risken att tänderna blir för långa på din kanin är stor om den äter sig mätt på pellets eller om den äter lite dåligt med hö. Dålig förslitning på tänder kan i sin tur leda till att kaninen får bettfel som slutar med att kaninen inte vill äta och då bildas nästan omedelbart gaser i din kanins mage och kaninen visar tydliga tecken på sjukdom och måste behandlas. Behandling av magproblem (nedsatt mag och tarmmotorik) är lång och ofta svår.

Pellets kan man ge om man ger en pellest som är baserad på hö, hö av något slag ska stå som första ingrediens på din pellest påse(timothej hö/alfalfa hö) Det finns bara en sorts pellets som håller måttet och den heter Oxbow och säljs runt om i Sverige på en del veterinärkliniker och en del riktigt stora djuraffärer. Det är också viktigt att kolla så att pelletsen innehåller minst 18% med fibrer. Fibrer är jätteviktigt för att din kanins mage ska fungera och för att det inte ska bildas problem i cecum och resten av tarmarna.

Bra att du inte ger gnagarblandning detta ska du absolut inte ge eftersom det innehåller för mycket fett och för lite fibrer samt skadligt inehåll som nötter och solrosfrön. Ingen kanin/ganagrblandning är bra för en kanin 

Är det så att dina kaniner äter dåligt med hö så minska ner kraftigt på pellets givan eller sluta helt. Du kan dock sluta med pelletsen lite succesivt för kaninens skull men minska ner mängden ganska kraftigt på en gång. På detta sätt så tvingar du din kanin att äta rätt föda och den kommer få mindre problem i framtiden. 

Om din kanin visar tecken på Nedsatt mag och tarmmotorik så sluta med pelletsen på en gång.

Läs gärna mitt inlägg  (Nedsatt mag och tarmmotorik)

Hur mycket pellets får de per dag idag?

Det viktigaste är att din kanin äter hö. Jag tycker att du ska fundera på om inte du skulle ta att ge dina kaniner en hö diet. Detta är oftast det bästa för en kanin. Om det inte rör sig om en gammal kanin som måste gå upp i vikt och som dessutom bor ute.

Det du ger då är: Vatten, fri tillgång på fint väldoftande hö(Ängshö är bra, köpes på granngården).  Grönsaker och grenar ges också. Ge även sommartid grodblad maskrosblad, torkade brännässlor mm. Plocka gärna bränässlor sommartid och torka och ge kaninen på vintern. En bra energikälla som dessutom är nyttig. 

Dina båda kaniner kommer att må mycket bättre i framtiden och din lite tjocka kanin kommer att gå ner lite grann i vikt till en bra nivå av en hö diet. Samt att din kanin som äter lite dåligt kommer få ökad aptit på bara en hödiet och på det sättet hålla en helt okej vikt. Genom att ge dina kaniner den naturligaste dieten för dem så har dem en mycket större chans att hålla sig friska och slippa mag och tandproblem som många andra felutfodrade kaniner ofta dras med.

MVH /Linda

hnlkjljlj
0

En sak till, om du väljer att ge Oxbow så gör foderbytet succesivt och ge endast lite av detta foder. Dosering efter vikt och aktivitet finns på förpackningen.  Hö ska alltid ätas mest av och det ska utgöra grunden (basfödan) för en kanin. Lycka till!

Men som sagt jag rekomenderar en hö diet:)

/Linda

Wilmas
0

Tack så väldigt mycket för informationen, alltså äter min kanin som är liten och nätt rätt hon äter mest hö, den andra äter bara lite hö, och står och tigger mat bara man kommer in i rummet. Har köpt gnagar godis som är mjölklinser vet du något om detta? är det så bra att ge dem det.

hnlkjljlj
0

Precis!:) din kanin som är lite mindre äter precis som du undrade över rätt. Äter hon mycket mera hö så kan du fortsätta ge henne pellets om du vill.

Den andra kaninen bör du absolut ta bort pelletsen för helt. Han /hon kommer att få problem med magen annars. Han/hon ska alltså bara få vatten , hö , grenar och grönsaker. Kaniner klarar sig alldeles utmärkt på denna diet och din kanin behöver kanske också gå ner lite i vikt för att bli mer hälsosam. På det sättet minskar du också risken för att den större kaninen ska dö av förfettad lever eller av tidigt hjärtproblem. 

Bor dina kaniner tillsammans så ge båda en hö diet, det är bra för dem båda:)

Lycka till /linda

Nej godis av denna typ är ej att rekomendera. Fiberhalten i kaningodis överhuvud taget är alldeles för låg , vilket gör att kaninerna lättare drabbas av magbroblem eftersom det ej kan smälta denna typ av föda. Dessutom tål ej kannier laktos som jag tror att dessa mjölklinser innehåller.