Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 795 ggr
Lena82
0

Halkfritt golv

Vi har byggt en Hage till vår dvärgvädur Stampe. Vi har från början haft såna där runda badrummattor från IKEA på golvet för att han inte ska halka omkring då golven i vår lägenhet är väldigt hala, samt att det blir lite mjukare för honom. Han har krafsat och nafsat lite i mattorna tidigare, men inte bitit sönder dem. Sen igår så bet han bort en tråd eller vad man ska säga mitt på mattan, då tog jag omedelbart bort dem. Pratade med dem i zoobutiken där jag köpt honom om de trodde att det kunde vara farligt. De sa att det är inte giftigt och så. Det jag undrar nu är vad jag skulle kunna ha som halkskydd i hagen? Vill ju inte att han inte ska kunna skutta runt som han gjort innan. För han halkar väldigt lätt på golvet. Han bor i vardagsrumet där vi har parkettgolv och det är det golvet som är minst halt i lägenheten.

Snälla hjälp mig med tips? och idéer. Vill verkligen att in lilla gos ska kunna skutta runt utan att se ut som Bambi på hal is. Tacksam för alla tips? och idéer. // Lena

Mammsie
0

Du kan ju köpa en större matta på tex Ikea som täcker större delen av hagen istället för flera små. tror det blir mindre intressant att gnaga då.

Lycka till!

spiritedaway
0

har samma problem. Vågar inte ha något material de kan få trådar ifrån. ( det kan tydligen linda sig runt tarmarna på något sätt om de får i sig trådar)

Har just nu löst det med att bygga en Hage till buren, och lagt en fleecefilt i hagen. Kaninerna gräver ju dock bort den hela tiden.

Men kanske något i plast? Vet inte vart man ska finna något dock, men finns ju de som har något till sina datorstolar så att det inte ska bli repor på golvet. Något sådant skulle kanske funka bra?

Mammsie
0

Kom att tänka på halkskydd till badkar annars, det kanske funkar om man inte vill ha en matta med trådar…?

De där plastskydden man kan köpa är om möjligt ännu halare än parkettgolv.

Lena82
0

Mammsie: Tack för tipset. Vi skafaktiskt köpa en ny matta till vardagsrummet så då skulle han kunna få den gamla, fast innan dess får jag köpa såna halkskydd till badkaret istället och se om det är mindre intressant att äta. Satt och funderade på sån gummimatta som man kan lägga in som golv i ett helt rum, men då är det ju en helt annan kostnad vi pratar om. Hoppas bara att han inte ska ha fått i sig för mycket av mattan så att han blir dålig. Men det var väl bara en tråd på ca fem cm som var borta. den andra tråden hade han inte fått bort när jag fick undan mattan. Nu vill jag åka hem och se hur han mår. Men han verkade må bra idag på morgonen för då kom han fram till burgallret när jag kom in i rummet och tryckte sin nos mot min hand som han brukar göra

Clariiz
0

En fleecefilt går ju, om den halkar runt lätt kan man ju sätta fast den under gallret, eller lägga något tungt i kanterna? Det borde väl hålla den på plats? :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

spiritedaway
0

dom plastskydden jag tänker på är knottriga typ. Så dom bör inte vara halare.

Lena82
0

Kanske skulle prova med en fleecefilt för jag såg igår att han glider lite väl mycket för att verkligen kunna springa runt ordentligt. Tack för tipsen

Sashhi
0

#7 - Av min erfarenhet så glider fleeceflitarna alltid iväg, om du itne har något "oglidigt" under.

Not your mom, not your milk.

Lena82
0

Mmmm jag har också tänkt på det men jag funderar på att gör ett par hål på varje sida så att jag kan spänna ut och knyta fast den i hagen. Då borde den inte glida. Eller åtminstone lägga något tungt i varje hörn utanför hagen så som våra akvariestenar som vi inte använder. Men jag tror att han flyttar på det om han bara fall. Men vad tror om det där jag skrev om att knyta fast fleecefilten??