kan dom gå/springa i sele?

Kolla om det finns nån artikel om det här på kif (finns det säkert)
Du kan köpa boken Kaninhoppning eller Kaninhoppning 2 flera säger att dom e bra vad jag har hört. Men som #1 säger måste dom ju kunna gå och springa i sele först. Inte alltid så lätt :P sen får man väll börja med tio cm och locka med godis. Jag tror det skulle vara bra också om man kunde kalla på kaninen så kan man stå framför hindret och säga dens namn (a)
/Elvira :D

Eller jag kom på en sak locka inte med godis för dåå kommer kaninen lära sig det och kanske inte hoppa sen om du inte ger den … :P
Jo dom kan springa/gå i sele, testade idag att låta dom hoppa över ett lågt hinder, gick inte så bra :P

Själv hoppar jag med mina två egna kaniner, börja alltid med ett lågt fast hinder som inte går att riva, och höj sedan och lägg rivbara bommar eller något annat som kaninen kan riva, och träna både med och utan sele ;)
Tack för alla svaren :D
När jag lär mina kaniner att hoppa börjar jag med två hinder på ca 5cm, med en meters mellanrum.
Till en början är höjden oviktig, den viktigaste är att kaninen ska förstå att den ska springa rakt fram till nästa hinder. Så när den klarar två hinder utan problem kan man länga mellanrummet till 2,5 meter. När den klarar det börjar man lägga till fler hinder tills man är uppe i 8-10. När kaninen klarar det utan problem höjer man successivt till 30cm förutom det första och det sista hindret som ska vara kvar på 5-10cm höjd.
När man har klarat av det, är det bara att tävla ;)
Tänk på att bara träna korta stunder och inte gå för fort fram
#8 Tack för svaret :)

Jag ahr en liten fråga ;P
När min kanin hoppat en liten rak bana, på kanske 5 hinder så ger jag har en bit morot (asså en bit skal, fast inte skal om ni fattar :P)
Men ska man vänta tills efter träningspaset och ge godis, eller kan man göra det efter han har hoppat banan??

#10 jag tycker att du kan göra det efter han har gjort hela banan (inte mellan hindrerna) då förstår han nog att han har varit duktig. Mycket handlar ju om belöning!

#10 Godis är bra efter hela banan, inte för mycket bara, men du kan också ge lite extra kel efter träningen =)

Jag har köpt en pinne som jag har kört igenom hålen på hagen hemma. De sitter nu på ca 10-12 cm höjd och Stampe har börjat hoppa helt frivilligt och hoppar nu väldigt mycket när han är i hagen. Började lite lägre men har höjt lite och ska nog höja lite till i ena änden. Har bara hunnit vara ute med honom två gånger med sele på utomhus och det har gått bra, men nu har han även börjat lyssna när man kallar på honom så då kanske han kan följa mig ute lite mer än att bara springa runt och komma till mig när jag kallar på honom. Det var aldrig något problem att få på selen från första gången. Han satt helt stilla och lät oss sätta på den. Vi har haft den på honom inne lite också i början för att vänja honom vid den.
#2 De där böckerna, vart finns dem att köpa? Skulle vara intressant att läsa dem i och med att han verkar tycka det är roligt att hoppa och ibland även krypa under pinnen, då blir han platt när han tar sig under en pinne på 5-7 cm höjd
. Skulle vara kul att kunna hoppa med honom, även om det bara är för skoj skull och inte för att börja tävla, men man vet aldrig vad jag kan få för mig. Kanske kommer vilja börja tävla om det känns rätt och att han verkar trivas med att hoppa och så.