HUR FARLIG ÄR KYLAN?
Jag har en liten dvärgkanin som ska bo ute året om, han är ca 7 månader och detta är den första vintern för honom. Jag vet inte så mycket om hur kaniner klarar kyla, han har en Hage han brukar vara ute i på dagarna och dom kallaste och blåsigaste dagarna kan han skaka och jag antar att det är för att han fryser, detta förekommer bara om det blåser så jag har lärt mej att han klarar kylan bättre om det inte blåser. därför har vi satt upp som en genomskinlig plastskiva över luckan på vinterburen för att hindra den kalla vinden att blåsa på honom. men min mamma är ändå jätteorolig över hur kaninen ska klara kylan nu när det ska bli 19 minusgrader…
klarar kaniner kylan bra om vintern och kan den frysa om det är -20? eller krävs det mer än så. dessutom undrar jag om det finns nåt mer man kan förhindra så att kaninen inte riskerar att dö…skulle min lilla pojke dö skulle jag bli helt förkrossad =/
nån som kan ge mej råd och svara på mina undringar?
//orolig kaninägare

Så länge han har myckt hal så isolerar han för sig själv. Men tänk på att det inte ska vara drag på honom. Jag har läst någon stans att desto kallare det är desto bättre mår kaninen, men jag vet inte
men somsagt se till att han har mycket halm och att det inte kommer något rag på han.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Det var ca -15 grader här på dagen, och kaninerna klarar sig bra (nog för att de surar när det blir kallt om tassarna i hagen ^^,) med en massa hö, och granris och pellets (+ havre) att tugga på. (:
Mina yngsta kaniner är endast ~6 månader gamla, och de klarar sig. (: (Iofs är de två som bor tillsammans men min ~7-månader gamla hane klarar sig oxå bra med vinterpälsen) Se till att det inte drar in kallt i buren, och fyll boet med t.ex. hö/halm. :)
Så länge din kanin hunnit få sin vinterpäls (vilket den borde ha om den bott ute sen sensommaren.) så borde det nog gå bra. (: Tror det är ~-30 grader som är gränsen, men jag brukar ta in kaninerna i ett varmare utrymme om det blir runt ~-20-25. =)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

okej, tack för svaren. #1 du säger att du läst att kaniner mår bättre desto kallare det är. visst att på sommaren kanske dom vill ha det lite svalt men på vintern kan jag ju bvara säga att det du i sådana fall har läst inte alls stämmer. för blir det för kallt för kaninen så fryser den ju ihäl. och då kan ju inte kaninen få det bättre ju kallare det är hehe. men resten som du skev lät vettigt men det har jag redan ordnat för honom :/
#2 det var bra att veta att gränsen ligger vid ungefär 30 grader. men du säger att du brukar ta kaninen till ett varmare ställe då det blir 20-25 grader…men jag tror inte jag har möjlighet tat göra det med min kanin :/ det brukar nog ändå aldrig bli 30 grader här i sundsvall och om det blir kris får jag väl ta in han i garaget men då måste vi köpa en till bur och så :)
tack för alla svaren iallafall.
Jag ett par killar på 4 månader som klarar sig utmärkt ute i kylan, så jag tycker inte att du ska oroa dig. Så länge han har färskt vatten, mat och halm eller liknande att värma sig i så klarar han sig :) Jag har aldrig behövt ta in mina på dem nio år jag haft kaniner (i för sig bor dem i ett kaninhus) och förhoppningsvis så blir det inget extremt väder den här vintern heller.
Jag har alla mina 11 kaniner ute, och som Emma-lund säger så klarar sig kaninerna otroligt bra ute. En kanin klarar att vara ute enda upp till -30 grader. :)

okej, jaa det är ju otroligt bra att dom klarar av så mkt kyla. men om kaninerna är ensam så värmer dom väl varandra ? min kanin är ensam och förstår inte användningen av halv, lägger man halm åt honom som han ska bädda till med så föser han bara bort den…
#6: Jag har alla mina kaniner ensamma, och de klarar kylan precis lika bra. Vissa av mina gillar inte att ha halm/hö i huset heller, utan sitter hellre där utan.
Jag tror nog att dom klarar sig om dom e vana å har mycket halm å förstås hö att äta :) Jag har dock en kanin som brukar börja skaka lite å se ut att ha kallt vid ca -10 grader så hon bor inne i garaget då de e kallare här :)

Dom blir ju typ varma när dom äter så det e viktigt med. Och att ge lite ljummet vatten så fryser det inte lika snabbt.
/Elvira :D

Jag har två kaniner.. Den ena satt bara och skakade i buren idag. Och här är det ändå "bara" -8 grader. Men hon är ju rätt smal, så jag bara väntade på att det skulle bli så här.
Så hur kaninen är i övrigt spelar också in.
Min andra kanin som är tjockare fryser ju inte alls lika mycket.
Men iaf, jag fick flyttat dem så de får det lite varmare nu. Inte så kul att hitta en ihjälfrusen kanin en morgon :/

Jag brukar ge mina lite ljummen havregrynsgröt när det är så här kallt. Det fick dom idag. Hade -21 både igår o idag.. burr! Tycker synd om kaninerna.. men som sagt, dom klarar kyla bättre än värme. Dom får även lite mjukt bröd att äta, det ger säkert lite extra energi i kylan. 

Mina föräldrar har en lejonhuvad kanin som har en utebur med Hage under och en stor Hage som honn kan hoppa ut i. Hon kan gå som hon vill mellan stora hagen, bottenvåningen och övervåningen. I buren har hon dessutom en del som är helisolerad. När det var -17 i morse satt hon ute i stora hagen och de senaste dagarna, då det varit riktigt kallt har hon också suttit ute. Hon har alltså valmöjlighet, men väljer det kalla alternativet. Kanske skall tillägga att hon har en välidigt tät vinterpäls.

Vilket bra inlägg! Jag har också en dvv på 6 månader som bara har bott utomhus, och så ska det också förbli. Men nu när det har blivit -13 grader känns det hela tiden som om han ligger där ute, ihopkurad och fryser ihjäl! Vi ahr isolerat ett rum i buren, men han sitter aldrig där X/…
Som sagt så var detta inlägget jättebra!! =)

okej det låter inte som att jag behöver oroa mej så mkt, hehe tack för alla svaren iallafall. #10. min kanin är också ganska smal. jag försöker gee honom mkt nötter för att han ska lägga på sig :)
#11. kan man verkligen gee kaniner havregrynsgröt? äter dom det? det låter ju som en jättebra idee att mata kaninen nu när det ee kallt men min kanin är granska kräsen medvad han stoppar i sig. tycker dina kaniner att det är gott?

#14 jo man kan ge dom havregrynsgröt många kaniner älskar det ;D
/Elvira :D

ååhh vad roligt :D det måste jag bara prova!:):)

Sluta ge din kanin nötter. Det innehåller fetter som inte kaninen behöver och som desutom är skadliga för honom/henne.
Det kan bland annat leda till förfettad lever. Vill du att din kanin ska lägga på hullet lite utan att vara tjock så ge den ett bra foder för kaniner som behöver öka i vikt, märket Oxbow har ett sådant foder.
/Linda

Skippa havregrynsgröten den innehåller mjölk och kaniner är laktosintoleranta djur. Gröten kan orsaka allvarliga problem med magen.
När ni tänker ge erat djur något nytt så utgå alltid från denna fråga: "Är detta något som kaninen äter i sin naturliga miljö?"
Svaret blir då oftast nej om det inte handlar om gräs, rötter, örter och grönsaker.
En kanin äter inte naturligt gröt och inte heller nötter.
Skada inte din kanin i onödan och ge den inte onaturliga saker.
#18: Man gör ju havregrynsgröt med havregryn och vatten?

jaaa precis. havregrynsgröt är ju bara vattn och havregryn. och om nötter nu är så farligt varför säljer man det då i djuraffärerna?
visst jag kan förstå att man inte ska köpa grejer som sådana här sticks och grejer, men nötter är en naturprodukt och ger man det i små mängder så tror jag inte att det är nåt problem.

Ja, havregrynsgröt kokas på vatten och havregryn bara. Ingen mjölk! Jag har heller inte i salt i gröten till ninerna. Och havre och vatten tycker jag är helt naturlig kaninmat iaf. ;)

jooh men det är det :)

Okej tänkte väl på tomtegröten, där vart det fel från min sida.
Men varför ska kaninen äta gröt när den istället kan äta hel havre och få jobba mer med tänderna?
Det säljs i djuraffären för att de som jobbar där inte har kunskap om kaniner och vill tjärna pengar, de säljer det som säljer mycket, då får de mycket pengar.
Jo det säljs gnagarblandningar och kaninblandningar i djuraffären med och detta är mycket skadligt för din kanins mage.
Tyvärr kan man inte lita på sin djuraffär utan man får väldigt noga själv ta reda på fakta .
/linda

har hört att kaniner klarar sej bättre på vintern än sommmarn men man tror ju inte de xD
Kaniner mår bättre när det är kallt än när det är varmt, så är det bara. xD De är ju växelvarma (tror jag?!?) så dom kan bestämma sin kroppstemperatur själva.

Jag brukar ge mina havregrynsgröt, ingen mjölk alls.
Gröten serveras ljummen så det värmer, det gör inte hel havre.
Tror inte att det är någon fara så länge du har halm :) Mina kaniner har bott ute hela livet och jag har aldrig märkt av att de fryser, även när temperaturen sjunkit ner mot -20 grader.
MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

# 25
Nej kaniner är inte växelvarma djur. Reptiler är det.
Hel havre värmer inte nej, men varför inte koka upp lite varmt vatten och låta det svalna till lite jummet och ge kaninen. Samt att ge hel havre vid sidan om. För att kaninen ska bli varm så ska temperaturen på vätskan bara vara någon grad högre än kaninens egen kroppstemperatur. Det fungerar inte riktigt som oss.
Om man inte kokar havregryna riktigt noga så sväller de i kaninmagen och kaninen kan få akut kolik.
Efter som att det är många här på kanin i fokus som inte har så stor kunskap om hur en kanin mage fungerar så tycker jag att man ska undvika sånna här recept där det kan bli fel om man tillexempel kokkar grynen för kort stund. Det gör mer skada än nytta då.
/linda

# 20
Det har ingenting att göra med att nötter är en naturprodukt.
Du har lärt dig att nötter är en naturprodukt eftersom den kommer från naturen. Men det finns mycket som kommer därifrån som är direkt skadligt för kaninen.
Visst är det en naturprodukt, Men för kaninen så är det INGEN naturlig och bra föda. Nötter innehåller alldeles för höga halter av fett. Till och med i små doser är de för höga. Förfettad lever och magproblem är ingenting man önskar sin kanin eller hur?
/linda

okej, klart jag inte vill skada min kanin. så vitt jag vet så sväller inte gröt i magen då man bara gee den en tsk ungefär. desstuom som dem säger så är det för värmen skull man vill gee dem gröt och inte bara hel havre, min kanin får liksom hel havre också.
dessutom har jag läst att kaniner vet vad dom kan äta och inte kan äta. dom vet tex vad som är giftig osv.
och jag är så trött på alla som kommer och säger. "ingen sallad!" "inga morötter" men VADÅ? kaniner kan äta det mesta bara det är i måttliga mängder.
och förlåt med du som heter hnlkjljlj…jag undrar inget om nötter. läs vad min tråd heter så kanske du föstår vad det ee jag vill ha reda på. :)

Mina kaniner får havregrynsgröt. Minst en gång i veckan, dom slänger sig på det xD Och det brukar bli ungefär 1½-2 dl per par. (har fyra kaniner, två i varje bur).
Och som svar på TS fråga så tror jag inte att kylan är farlig alls. :) Proppa i massa halm och hö i buren bara ;)
#27, ok, har fått för mej det eftersom harar är växelvarma..

Jag har läst din tråd tro mig :)
Men du skrev där att du ger din kanin nötter för att få upp den i vikt nu när det är så kallt ute och därför ville jag för din kanins skull ge dig lite info, oavsett om du ville ha den eller ej.
Om du inte tar till dig den så gör du inte det, ville bara hjälpa till.
Jag är utbildad djurvårdare och har läst kursen djursjukvård i 2 år. Har även hållt på med kaniner Mycket länge. Har jobbat som djurvårdare under en längre tid samt haft flera månaders praktik på djursjukhus. Tar även hand om andra människors illa skötta kaniner och vårdar dom , därför vet jag mycket om sjukdomar och det är faktist så att kaniner tyvärr inte vet vad som är giftigt eller inte för dem. Vi har på djursjukhuset fått in många kaniner som har ätit av giftiga växter samt giftig Svamp? så tyvärr där har du fel.
Självklart ska kaniner få äta morötter men sallad är faktiskt inte bra inte ens i små mängder. Sallad innehåller nämligen ämnen som är gasbildande i din kanins tarmar och cecum.
/linda