Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2221 ggr
kaningodis
0

Rädd kanin

Fyra av mina kaniner är ganska okeliga. De vill inte bli klappade och lyfta mm, men de är inte rädda utan tvärtom, de är nyfikna.

En av dessa kaniner har på det senaste blivit mycket rädd. Hon morrar och lägger sig ofta och trycker med öronen liggandes mot kroppen. Morrat har hon gjort förrut men nu gör hon det ännu mer. Direkt när jag kommer in i kaninhuset så springer hon och gömmer sig längst in i sitt kaninhus. Värst av allt är när jag ska ta in henne ifrån sin rasthage, då ligger hon och trycker eller springer runt i panik. (Alla dessa 4 kaniner är mycket svåra att ta in ifrån rasthagarna, rasthagarna är ganska stora så det kan ta ganska lång tid och jag får oftast använda en transportbur.)

Hon är snart 8 månader och hon delar bur med sin syster som är ganska dominant och visar lite då och då vem som bestämmer av dem. Kan det vara en anledning till att hon är rädd, att hennes syster är så dominant? Ska jag sätta henne ensam i en egen bur, men då kanske hon blir ännu mer rädd? 

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med henne, det kan ju inte vara roligt för henne att vara rädd hela tiden. Jag har heller inte den tid att sitta med henne flera timmar per dag då jag måste ta hand om mina andra kaniner samt försöka göra de tre andra kaninerna (som jag nämde ovan) mer tamare.

Jag tycker så synd om henne, vill inte att hon ska var rädd hela tiden…"/

Kastanjegårdens Kaniner

Fiona
0

Om hon lär sig att lita på dig så löser det sig, men det krävs ju mycket tid till det. Du skulle inte kunna sitta inne hos henne bara typ en kavrt om dagen eller något? Till slut lär hon bli nyfiken och komma fram och kika sov :)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

kaningodis
0

#1 Jo, tid krävs det, jag har försökt sen i somras med att tämja de fyra kaninerna som jag skrev om. Jag har tillbringat mycket tid med dem men det verkar inte hjälpa "/, men jag får väl fortsätta jobba med dem trots att det känns lite jobbigt när man inte märker något resultat.

Kastanjegårdens Kaniner

kaningodis
0

putt

Kastanjegårdens Kaniner

gaaabbi94
0

Jag kan inte säga att det jag skriver hjälper dig och din kanin. men jag tror verkligen att din kanin borde få en egen bur. den kommer säkerligen inte att bli mer rädd pågrund av att den är ensam, jag tror snarare tvärt om att om den får vara ensam utan sin dominanta syster komma den kunna slappna av mer och då inte bli lika spänd och rädd. Du verkar ha ganska många kaniner. och det gör också att det blir svårare att hinna med och gee alla den tid den behöver tillsammans med dej, samtidigt så har dee ju också varandra som sällskap. men jag tror att du måste lägga lite mer tid på den rädda kaninen. jag tror att hon behöver mer tid med dej och att du kelar med henne varje dag. inte bara en klapp. utan att man kanske kelar och pratar med kaninen i minst  tio minuter om du inte redan gör det. tillslut kommer kaninen säkert lite på dej så pass mkt att den kommer fram nyfiket och hälsar på dej varje gång du kommer, som en nyfiken liten kanin brukar göra :)