Fruset vatten :/
Någon som har någon ide, så att vattnet för de små kaninerna inte ska frysa hela tiden så här års? Något tips? så att man inte behöver byta vatten minst 3 ggr per dag?
Vängliga hälsningar Liza - Myrans Kaniner
Jag har samma problem, detta år. Måste byta vattnet i skålarna ca 5 ggr/per dag, det hinner jag inte med när skolan börjar.
Not your mom, not your milk.
Nej, inga tips?, när det är så här kallt så tror jag att det enda man kan göra är att byta ofta.
Det räcker med att byta vatten 2-3ggr/dag när du går i skolan!
Kaninen dricker inte så mycket när det är kallt ute.
Byt på morgonen innan du går,byt när du kommer hem och byt sista gången innan du går och lägger dig på kvällen!
Om man har flaska kanske man kan sätta en tjock strumpa över?
#4 Kruxet är ju att vattnet fryser väldigt fort i det lilla metallröret där kaninen dricker så jag tror inte strumpan gör någon större nytta tyvärr.
Jag kör vattenskål av plast på vintern och vattenflaska på sommaren.

Läste att det var någon som hade satt en liten lampa under flaskan, och då motverkade lampan att vattnet frös. Tänk även på att kaninen kan fastna med tungan på pipen när det är kallt ute, därför tycker jag att det är att föredra skål på vintern. Fast vattnet fryser lätt i en skål också men inte lika snabbt, plastskål är bäst. Det var någon på sajten som hade gjort ett litet tak över vattenskålen och satt fast en lampa över där med.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Jag använder mig inte av varken flaska eller skål.
Jag använder "Nipplar" har haft det i 3år i år och dem har bokstavligen aldrig fryst.
Har dock skålar till kaninerna längst ner då vi inte ha fler nipplar så de räcker till alla. Deras vatten fryser men vattnet som kommer från nipplarna har aldrig fryst.
Dessutom får kaninen mer vatten än vad den får med en vattenflaska, det rinner mer vatten i ett slick, vad jag upplever iaf.
Så jag skulle rekomendera Nipplar till alla.
Då har man bara en dunk ovanpå buren och därifrån går det en slang och i slangen sitter det nipplar som sticker in genom nät/vägg in till kaninen. Mycket bra om ni frågar mig. Jag är nöjd med det!
Tror nog kaninerna dricker ungeffär lika mycket även när det är kallt ute. I alla fall våran Rocky, han dricker jättemycket även nu mitt i vintern! Förmodligen för att han käkar sådana enorma mängder hö, men i alla fall. Räkna med att kaninerna behöver lika mycket vatten som annars.
Det är nog bara att forsätta byta vatten några gånger om dagen…
fryser vattnet i skålen kan kaninen slicka på isen för att få i sig vätska och överlever då tills "matte" kommer hem å kan slå ur isen ;)
Man får byta, byta och byta.
#8 Jag tror också att de dricker lika mycket, om inte mer…
Kastanjegårdens Kaniner