Dörrskydd mot vind
Nu i dagarna har det ju blåst enhel del överallt. Här har det både snöat och blåst massor. Min utekanin bor i sin bur på balkongen där det är ganska vindskyddat men nu har det blåst så mycket att snön täckt hela balkongen. Det har inte hänt tidigare.
Vi satte en tjock filt för dörröppningen i buren så det inte skulle blåsa rätt in. Men jag funderar på att bygga ett skydd att sätta framför dörren. Hon vill gärna ligga och spana genom gallret så jag funderar på om man kan sätta en bit plexiglas eller liknande som ett fönster i skyddet.
På dagarna när solen ligger på blir det varmt och när det inte blåser storm så vill vi gärna att det går att ta bort skyddet. Hon älskar att ligga i den delen av buren och titta ut.
Hur har ni andra gjort, stänger ni igen helt eller har ni små gallerdörrar? Min dörr är 50x60cm så det är ganska öppet.
Nu när vi satte filten för så ligger hon bakom filtdelen av buren och sover.
Plexiglas kan funka men det måste finnas ventilations hål ;)

sätt fast plexiglaset med ett starkt snöre i den delen av "taket" som sticker ut där framme, så att den hänger framför buren :
sen är det ju bara att välta över glaset och lägga det på taket när det är kallt, så har ja gjort och det funkar jätte bra.. men jag hade väldigt väldigt tunn plast..
Kom ihåg att det är bäst med att ha öppet,dvs bra ventilation, det blir lätt varmt och fuktigt bakom ett plexiglas om solen skiner!
Jag hänger bara upp en handduk när det blåder och snöar kraftigt och då lämnar jag ca 1½ dm upptill så det är bra ventilation.
Har den bara ett hus eller en bo-del att gå in i så klarar sig kaninen bra,lägg bara in en massa halm som den kan mysa in sig i och hålla värmen.