Vad ska jag göra?
Jo som de flesta redan vet så har ju min kanin skalman bettfel. att äta får han hö och pellets varje dag. + grönsaker, frukter och ja ni vet själva.
men han liksom äter knappt något hö.. för att vara ärlig inget alls! det ser iallafall inte alls rört ut när jag bytar ut det. men han äter halmen!? ett tag provade jag att klippa höet så det var lättare för honom att ta tag i det med munnen, då åt han det visserligen men efter ett tag slutade han igen…
vad ska jag göra för att han ska äta hö? och går det bra att han äter så pass mycket halm? jag menar, han mår ju inte dåligt av det. han är precis som vanligt. glad, pigg och allert liten kille.
Medarbetare på Hundar.ifokus

Har du testat olika hösorter eller samma? Det kan vara olika näringsinnehåll och olika "smak" på höet, vissa kaniner kan vara väldigt kräsna. Och nej, han mår inte dåligt av att äta halm, halm är mindre näringsrikt än hö, men det har samma effekt på tandslitningen och är inte på något sätt skadligt för kaninen.
Hur mycket pellets ger du honom? Ibland kan kaninerna bli mätta på pelletsen, så äter de inte höet.
Det kan vara något fel på höet, kolla så det inte är dammigt/mögligt eller något.
Säger som nr 2 kolla höet, lukta på det,det ska lukta gott och inte unket.
hm.. köper både hö och halm av en bode i närheten. så det är jättefint. finare än djuraffärernas och matvaroaffärernas som vi har här.
så nej, jag har alltid haft samma sorts hö. Men när han var bara liten så åt han mycket hö, upp tills han var ca lite mer än ett halvt år. sen började han att skippa höet.
just nu ger jag honom fri tillgång till pellets. vilket blir ca 1 dl om dagen som han äter, iblnad mer ibland mindre. varför jag har fri tillgång är för att när jag provade en gång att skippa pelletsen och bara ge hö så åt han inget alls.. bara lite halm så på bara några dagar magrade han av ganska mycket.
men som sagt så mår han ju bra av detta verkar det som. men ja, jag vet ju hur viktigt det är med hö..

Det finns ju viss pellets som innehåller mycket hö, kanske det kan vara något att blanda med hans vanliga?
Du kan försöka minska pelletsen ett tag, och se om han börjar äta mer hö.
Not your mom, not your milk.
#6 - Ja det skulle jag med prova.
#5, ja det hade ju varit en jättebra idee! :D
#6.. mm ja, man kan ju faktiskt prova igen. :)
Tack så mycket för svaren :)