Naffsa vid kloklippning!
Min franska vädur tycker inte om att klippa klorna och visar detta genom att naffsa mig på armen. Jag håller honom i famnen medan maken klipper. Hur gör ni som har kaniner som gör på samma sätt? Framförallt om det gäller stora kaniner. Jag menar, bli biten av en frasse är ju inte riktigt ett drömsenario samtidigt som klorna behöver klippas ibland.
Oj, vad trist! Men mitt enda tips? är att träna på det varje dag, flera gånger om dagen, åtminstonde att ligga på rygg i ditt knä och ha tången mot klorna. Övning ger färdighet! Till slut kommer han förstå att hur han än beter sig så är det Du som bestämmer.
Håller med om att det är långt ifrån ett drömsenario att bli biten av en frasse…
Ta på dig en tjock tröja och kanske ett par handskar så kommer Du känna dig lite tryggare, åtminstonde i början, sen kan Du ju droppa de när Du märker att han lägger av med sitt beteende.
Har varit med om samma sak ;)
Men jag kom på ett väldigt bra sätt att klippa klor, jag satte mig gränsle över henne (självklart ingen vikt på henne!!). Då kunde hon inte skutta iväg, och jag kunde ganska lätt komma åt tassarna. Det funkade bra för mig iaf och det enda hon kom åt att nafsa på isåna fall var mina händer när jag klippte framklorna, men hur som helst funkade det bra.
Annars kan du testa att sätta dig ned och lägga honom på rygg i ditt knä, eller hålla honom på rygg i famnen. Det funkar också bra men då är det bra om man är två som hjälps åt, som ni är :)
Jag håller honom sittande eller… sittande/liggande på mage i mitt knä. Har aldrig provat lägga honom på rygg och jag tvivlar på att han skulle gilla det. Han är dessutom så pass stor att han inte ryms att ligga på rygg i mitt knä *fniss*
Jaa, det blir dubbla fleecejackor när klorna ska klippas. Det kanske är en bra ide att i alla fall låssas klippa dom varje dag så det inte blir ännu värre. Då vet jag då rakt inte hur man ska göra :S
Det ska jag testa. Det kan ju hända att han skulle acceptera det bättre om han inte behöver sitta i famnen mer än han själv vill. utan i stället kan ligga på golvet.
Med mindre kaniner tycker jag det funkar bra att linda in dem i en handduk, men han är ju som sagt så stor så allt blir ju genast lite omständigare ;)