Ohyra
Nu har alla mina kaniner fått någon form av ohyra… :(
det ser ut som smååå små prickar som rör på sig.
är det någon som vet om ohyran kan ha kommit med halmen / höet?
någon här som har haft ohyra på sina kaniner;
vad behandlade ni med?
tog det lång tid innan de försvann?
usch, det här är lite små äckligt : /
Jag har just nu på mina marsvin, det kom från mitt hö som jag fått utav ett stall.. Jag behandlade det med Dermocan (fungerar för kaniner också) då duschar man dom först en gång, t.ex samma dag du köper schampoot, sen 5 dagar senare duschar du igen, och efter det väntar du 2 veckor och duschar igen, som en säkerhet. Schampoot Dermocan kan du köpa på Djurmagazinet eller andra zoon för ungefär 59:-.

okej, men .. kastade du allt hö då?
alltså, vi har huuuur mycket hö som helst, allt det kan vi ju inte kasta!
aah, panik.
men djuren borde ju dö efter ett tag? *om det nu kommer ifrån höet*
för dom vorde ju liksom leva av kaninerna?
Om man ställer undan höet, i en garderob eller liknande, där ingen går in eller pillar med det, och du har stängt igen säcken ordentligt.. Så borde ohyran dö. Skulle gissa på att det tar ca en månad för alla att dö, men det är bara min gissning. Då måste du ändå fixa nytt hö för den tiden som det där höet står för att "ohyra av sig".. Så om du vill slänga det eller ej, jag vet inte. Någon annan kanske varit med om liknande som har ett bättre svar?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

alltså, jag har 28 kaniner….
så det ligger ju inte direkt i en säck. vi har ett stall och hela höskullen är ju full av hö ….
#4: Ja, då är det nog svårt att önska att ohyran ska dö ut … Kanske om man använder nåt medel, men det vill man ju inte..
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

shit :/ usch, jag får panik….
men djuren måste ju dö någon gång? liksom, dom måste ju leva av kaninerna, annars skulle dom ju inte ens sätta sig på dom från början…

Hoppas att kaninena krya på sig :)
Jag vet hur du kan gö, om du har tålamod :P om du lägger in nån påse hö i frysen över natten hinner ohyran dö bort. För det blir ju för kallt :) jaa, jag fick kasta allt, och jag hade 100 liter hö.

nu har jag pratat med en djurvårdare iaf, och hon sa att det inte alls var nödvändigt att kasta höet.