Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 896 ggr
CosmosMatte
0

Vilken ras passar oss?

Hej! Är på jakt efter lite tips? & råd ang ett kaninköp. Vi vill ha en kaninunge, gärna en liten ras, helst med en pälstyp som inte tovar. Inte intresserad av hanar. Sällskap.

Några tips?? Förslag?

Har tidigare haft lejonkanin, vi upptäckte att detta inte var en ras för oss.

Kristall
0

Dvärgvädur (eller lejonhuvad dvärgvädur/dvärgvädur fuchs om ni vill ha en långhårig kanin), hermelin (dock oftast nervösare än dvv, har jag hört, dock var min hermelinhona väldigt lugn och snäll), holländsk kanin (behöver lite större bur, dock inte mkt större), jamora (kräver pälsvård) m.m. är dvärg-/små raser. :)
Om ni har möjlighet till en större bur så finns det ju gott om stora raser också. ;) T.ex. fransk vädur & lilla tysk vädur har jag hört att är mysiga raser. =)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

CosmosMatte
0

Tack =)

Jag vet inte om vår bur räknas som stor. Vi köpte den i höstas. Men jag tror den är godkänd?

Storleken på buren är:

Längd: 95 cm

Höjd: 45 cm

Bredd: 56 cm

Tappsveden
0

Buren är inte godkänd, Höjden är förliten ska minst vara 50cm.

Tappsveden
0

Hollänsk kanin är en mycket trevlig ras, har själv två. Den ena är lite smått galen men otorligt social och vänlig. Min äldsta holländare är superlugn och nyfiken och mysig och otorligt människokär.

Tarkie
0

Om ni ska ha en kanin över 3kg måste buren ha en höjd på minst 60cm.

kaninsnobben78
0

korsningar lejonhuvade,hermelin är snälla jag tycker ochså dvärgdur,lejonhuvade,hermelin är  trevlig  även dvärgdur me snälla,goa m,m,  jag har själv korsningar jag har haft dvärgdur själv  jag kommer skaft mig sådan ras igen.min fyra fackare bur är 170cm och varje fack är 80*80cm  den är godkänd mått har köpt den

hnlkjljlj
0

Hej som ni redan har förstått så håller inte buren de bestämda måtten. Men ni kan ju faktist använvända buren ändå men bygga ut den meden extra Hage tillexempel ett staket som är kanske 120 cm långt och120 brett?  kompostgaller kan spikas fast på en trä ram. Så kan kaninen få skutta in och ut i hagen som den vill, se bara till att den inte fastnar i luckan på buren på något sätt, lägg tillexempel en bok över kanten på luckan. Sedan kan ni ju fixa något lämpligt golv där i "hagen".

Kaninen får inte halka och det bör vara mjukt material på golvet  för att undvika sår på haasorna. I hagen kan tillexempel kutterspån och halm användas.

En lugn kanin som är liten är en renrasig hermelin eller dvärgvädur.

En holländsk kanin har också som rykte att vara lugna och trevliga.

Jag tror på en renrasig dvärgvädur. Jag tycker att dvärgvädurshonorna ofta har ett jämnare humör än hermelinhonorna. Men detta är såklart individuellt.

Lycka till /linda

hnlkjljlj
0

Om ni skaffar en liten ras så finns risk att huvudet på kaninen kan fastna mellan kompostgallernas springor. Sätt då isåfall nät på insidan av gallret.

gullenos
0

Jag tycker att du ska köpa en dvärgvädur! Hermeliner kan vara nervösa och galna :P Men inte alltid.

CosmosMatte
0

Hej! Tack för alla tips? & förslag!

Jag tror det blir en dvärgvädur :) .. Oj, är höjden så tok för litet? Kaninen vi hade innan nådde inte burtaket ens?

Vi kommer inte bygga ut buren då den hela tiden står öppen (förutom om nätterna) , ninisen hoppar alltså fritt här hemma. Vår förra kanin var alltid lös & gjorde på låda. :)

lomsen
0

#10 var bor du? Jag föder upp dvärgvädurar och tar ungar på en liten fin hona till våren, hennes andra kull, fick 8 fina i första!

Michiis
0

Jag ska para min kaninhona nu snart. Dvärgvädur. Hör gärna av dig om du vill veta mer :)

// Michis

Sashhi
0

Om du inte vill ha en allt för vanlig ras, rekommenderar jag holländsk kanin, dock kan dem bli över 3 kg, och behöver då en bur på ca 120x60x60.

Eran bur är ej godkänd. Egentligen tycker jag inte att någon kanin ska hållas i så små utrymmen som 100x50x50 (vilka är de minimala godkända måtten).

Holländska kaniner, enligt min erfarenhet är väldigt tillgivna kaniner som älskar både lek & stoj, men även kel & mys. Denna ras kan även andvändas till hoppning.

Not your mom, not your milk.

gullenos
0

Min bur är typ exakt som är godkänt. Men sen står buren öppen så fort jag vaknar tills jag lägger mej så han får skutta i hela lägenheten ;D Så han har en ganska stor bur :P

emwa
0

Jag kan starkt rekommendera dvärgväduren!
Jag har en underbar tös på snart 4 år hemma hos mig. När jag skaffade henne kunde jag inte speciellt mycket om kaniner, hanterade henne aldrig eller något sånt, så hon blev ganska otam. Kunde inte bäras.
När hon var ett år tänkte jag att "nu får det vara nog! Jag vill ha en tam kanin!" och hanterade henne. Efter två dagar blev hon så underbar, det går inte att beskriva, men hon gick att bära, klappa, hon pussades, klättrade, sprang efter en m.m.

På bara TVÅ dagar så blev mitt lilla odjur en underbar vän.
Därför tycker jag att du ska välja en dvärgvädur, men det är upp till dig själv. Jag har varit i kontakt med många andra dvärgvädurar nu och det är fortfarande min favoritras (delad förstaplats med teddyväduren).

Lycka till!

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

[Stampelina]
0

Jag tycker Ni ska satsa på en dvärgvädur.

Om Du är intresserad av viltgula dvv så har jag eventuellt en mycket trevlig hona till salu. Har ej ännu satt ut henne till salu på min hemsida, men hon finns med där med en kort beskrivning. Britney heter hon. Hon är född den 2:a augusti och har stamtavla.

Hon är väldigt kelig och älskar barn.

Kika gärna på min hemida om Ni är intresserade!Glad

http://betesgarden.weebly.com

juliamaria
0

Jag måste hålla med ovanstående och säga dvärgvädur, de är en utav de lättaste raserna som man ofta rekommenderar till förstagångsägare. De är duktiga hoppkaniner och har i regel ett otroligt lungt temprament!

Nellie ska ha en kull nu i vår, kika in på min hemsida om du är intresserad!

www.breidablick.kaniner.se

Mickis1994
0

Holländsk kanin passar alla. Allt från kaninhoppare till barnfamiljer. Allmänt "tokiga", lugna och väldigt sociala och mysiga.

Dem passar även som hopparkaniner som sagt. Om man vill tävla.

Dem kan bli över 3kg lite drygt. Då behövs en bur på 120x50x50.

Jag har två Holländare, båda är små och väger under 3kg.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Sjomoren
0

Synd att du inte vill ha en teddydvärgvädur. Jag har 7 hemma och de är underbart mysiga och snälla allihopa. Deras underull bildar tovor från det att kaninen fyller 4 månader till ungefär 1 år men efter det brukar det inte vara något problem. Mina teddysar som är äldre än ett år behöver inte borstas det minsta lilla längre, men mysigt är det. :) hoppas ni hittar någon som passar!

MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se

CosmosMatte
0

#13 Läs #10 :)

CosmosMatte
0

Ska kika in på era hemsidor nu! Vi bor i norra Skåne :)

[Stampelina]
0

Oj, då blir det nog ingen kanin från oss på Betesgården, vi bor 7 mil söder om Sthlm! Men Ni hittar säkert en alldeles kanonfin dvärgvädur!

Lycka till!Glad

Sjomoren
0

#22 det är väl inget problem? Jag bor i Norrland. Tror jag är den enda i Umeå som föder upp teddydvärgvädur och transport har inte varit något problem :) Synd att Sverige är ett så avlångt land.

MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se

juliamaria
0

#21 Jag bor också i norra skåne ;) Ängelholm. Jag ska som sagt ha en kull som blir lev. klar i slutet på April :)