Era kaniners motionsschema. :)
Ja, hur motioneras era kaniner? Får de kanske springa fritt i huset, eller ute i en rasthage? Hur ofta tar ni ut dem på promenad i sele? Hopptränar ni? Osv. :)
Skriv också gärna hur många kaniner ni har. =)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Har inget schema för det. Men hopptränar typ 2ggr i veckan, och hagen får de nu i vinter vara i när det är bra väder.
De bor i häst boxar, så Motion kan de få där i också. Men de får även springa i hela stallet en och en.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Mina motioneras i stor Hage i garaget och i sina stora burar med för den delen. När vi nån gång får i ordning i garaget och inte längre har lister med spikar i liggandes på golvet ska de få skutta fritt i hela garaget. Under våren, sommaren och tidig höst får de vara ute i rasthage på gräsmattan och skutta i sele ibland också, men selen är jag lite rädd att använda eftersom det kryllar av katter och lösa hundar här så det blir bara enstaka gånger när kuster verkar klar… Nu under vintern är de inte ute nåt.
På vardagarna brukar de endast få komma ut i hagarna i nån timme ungefär (beror på vädret och hur mkt tid jag har till det) per dag, och turas om med att få komma ut på promenad i sele och koppel. :)
Och just det, Curry springer lös varje dag medan de andra är i hagarna. =)
På helgerna blir det naturligtvis mer tid över till dem och då får de komma ut lite mera. :D
Har/ska även börja hoppträna lite med dem, just nu ställer jag in några "låtsashinder" i hagarna så får de testa på att hoppa själva. ;)
Sen blir det väl lite träning på helgerna i framtiden. :D
Jag har fyra kaniner. :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Jag brukar släppa lös Wilma ute och jag är med då, hon kommer när man ropar. iaf så går jag ute med henne när jag är ledig från skolan och det inte regnar eller snöar förståss.
Chili kommer ut i en gård när vädret tillåter det. Och om hon vill ut ibland surar hon bara.
Hopptränar sällan kanske en gång i veckan eller varannan vecka.
Liga och Fixo får alltid vara i rasthage varje dag och sen på helgerna så får dom komma ut i sele. Jag brukar inte hoppträna dom så mycket kanske varannan helg då jag inte hopptävlar med nån av dom men jag funderar på om jag ska börja hopptävla med Walter.
jag tar ut min kanin i Hage varje dag sen går i sele ungefär 1 gång i veckan och hopptränar 1 gång i veckan
Mina är ute i hagar om det inte är för dåligt väder, på vardagarna är dem ute i mörkret men det verkar inte göra nåt ^^ Just nu är jag inte så superaktiv med hoppningen, men de jag tränar brukar gå i sele en gång i veckan och jag hoppar lite då och då.
Mina är ute i hagar så mycket som möjligt, och då & då får de springa lösa. Ibland tar jag ut de i skogen i sele i ca 1 timma. Hopptränar gör jag inte alls, då kaninerna inte behöver träna mer. Tycker att det är onödigt att trötta ut kaninerna av de som de tycker om, om de vet hur man hoppar & kan i princip allt.
Not your mom, not your milk.
Mina kaniner får turas om att skutta på altanen och i kaninhuset när vädret är dåligt. När det är finare väder är alla ute i sina hagar :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag motionerar mina kaniner genom att låte de springa i sina rasthagar. Jag försöker släppa ut dem så mycket som möjligt, dock lite svårt på vardagarna då det är mörkt innan man hinner komma hem. Jag går väldigt sällan ut med dem i koppel.
Kastanjegårdens Kaniner
På vardagarna får de turas om att vara ute i mitt rum och när de kommer hem på helgerna får de varsin Hage som är öppen hela dagen när jag är hemma. Ibland tar jag ut de om det inte är för kallt. Channie i sele och Bebbe lös. Eller så får de skutta runt i någon annan del av huset ett tag. Har 2 kaniner.
När jag kommer hem så går jag upp och släpper ut honom och gosar och så medans jag kanske byter i toan, fixar med hö eller städar buren. Sen är jag ju där någon stund ibland så han får lite sällskap. Sen när jag går och lägger mig så släpper jag in honom i buren och ger honom lite till hö och grönsaker. Sen om jag har sovmorgon så får han vara ute lite innan skolan. Han är så aktiv xD. Någon/några gånger i veckan får han också komma ut och skutta på hela nedervåningen. På sommaren när det är fint väder får han komma ut utomhus i en stor Hage :). Och i sele i skogen ibland :D
Emma
Glömde att säga att mina brukar vara lösa i kaninhuset också, om det har varit ihållande dåligt väder (: Det är inte så jättevärt eftersom de har stora burar men dem får göra någonting roligt i alla fall.
Har nio kaniner.
Har inget schema för motionen till kaninerna. Det är olika beroende på årstid och väder.
På vintern blir det bara att Nalle kommer ut i hundgården och springer där i ett par timmar eller hela dagen, ibland så får han skutta lös en stund i snön. Teddysarna får skutta lös i stallet ibland.
På sommarn får alla kaninerna komma ut i sina gårdar från morgon till kvällen, fast på skoldagarna blir det efter skolan de får komma ut.
Går aldrig i sele med mina kaniner, de får istället skutta lös när jag ska göra något med dom när jag är ute. Händer ibland att jag hoppar med Nalle men inte ofta alls.
Så det är mest på sommarn och våren de får komma ut för då det är bäst väder och ljust, nu brukar det snöa varje dag nästan eller så är det beckmörkt. Jag har 5 kaniner och alla har en varsin gård när de ska ut (när det inte är blött, mörkt eller för mkt snö).
Vad ni är duktiga och verkar sköta om era kaniner bra! När jag var barn och fick mina första kaniner anågs det tyvärr normalt att kaniner mest satt i sina små burar (fast mina bodde ute och fick springa lösa ibland och hade det nog ganska bra). Jag tycker det är så bra att skötselstandarden för kaniner verkar ha höjts på senare år. Forum som detta och djurskyddsföreskrifterna driver på, även om tyvärr många niner forfarande mest sitter ensamma och har tråkigt…
mina får komma ut i sina rasthagar när vädret tillåter alternativt i hundgården. Annars får dom turas om att vara lös i kaninstallet om vädret är för dåligt.
Jag är för lat för att sätta på mina sele och vara ute med dom på det viset. Tycker det här med koppel och sele är för bökigt. Sen är alla mina duktiga på att inte springa ifrån mig när dom ska in.
Vilket som kommer dom ut ur sina burar varje dag (nästan) det finns ju dagar då man inte hinner med. Men dom är få.

Jag har två kaniner.
På sommaren är de ute åtminstonde två timmar om dagen i sin Hage, oftast blir det att de får vara ute hela dagen. Nu på vintern försöker jag få ut dem så ofta jag kan med eftersom vi ofta slutar sent brukar det bli ca 3 ggr i veckan. Jag går inte så ofta med dem i selen, det blir väl när jag hopptränar isåfall, vilket jag inte gör så jättemycket nu på vintern med på sommarn blir det hoppning ca 1 gång i veckan :).
Mina bor dock i en stoor bur (lekstuga, ca 200x100x150) så de kan ju springa av sig där inne ifall jag inte skulle hinna med att ta ut dem någon dag :) (man ser inte hela på bilden).

Har sju kaniner, varv sex stycken bor utomhus.
De som bor utomhus är ute i hagar ca 2-5 timmar var om dagen, beror på vädret och om jag är hemma eller inte. När det är riktigt dåligt väder (särskilt nu på vintern) så får de vara ute lite mindre. Tar ut alla i sele någon gång i veckan, mer eller mindre. Ibland får någon av de tamare kaninerna gå lös och då springer dem oftast direkt till hoppbanan och hoppar några lopp, så jag antar att det räknas till hoppträning =)
Innekaninen är ute så mycket som möjligt, och det är i princip hela tiden då jag är hemma.
the vanity, it becomes insanity

Jag har en kaninhane. Han bor i en bur utomhus, med en Hage som man kan "sätta ihop" med buren där han får vara så mycket som han vill från att jag kommer hem och öppnar hagen tills det att jag stänger den för natten. Han kan alltså välja mellan att vara i hagen, eller buren och variera efter humör m.m.
Sen tar jag även ut han i selen varenda dag,
och när jag städar buren (eller bara toaletten) får han skutta omkring på hela altanen!
Jag har 4 kaniner.
Skoldagar är det just nu för mörkt när jag kommer hem, så dom får skutta av sig i ladugården. På helgerna får dom komma ut flera timmar. Har 2 rasthagar framme nu + hönsgården, och så får en springa lös om jag är ute, annars växlar dom =)

Morris springer fritt i huset. Eller han har alltid buren öppen så länge jag är hemma men han vill helst ligga och sova :P
/Elvira :D
hej hej min kanin zlatan har en utebur och om jag inte skulle hina nån dag att ta ut han så har vi gjort ett hål i golvet på buren och satt fast en planka där. Där nere har vi kompostgaller och zlatan älskar att springa dit ner och då får han motiom. Men jag hoppar han 3 gånger i v. och han springer fritt på tomten 2 gånger och går på promenader 4 gånger och går i rasthage 6 gånger
Han mår bra och är smal och fin!

Tjoffsen får springa runt lite i mitt rum på dagarna och ibland ute i köket.
Xtra går jag ut med varje kväll på gården:) ca 20-30 min
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Har inget speciellt schema. Kaninerna är ute så ofta och mycket som möjligt i hagarna. Sen får dom väll vara ute i sele/springa lös några gånger i veckan.