Kaninungar
Vad tänka på? min hermelin hona bourgone (blir den färgen på ungarna med) får troligen bebisar om ca 2 veckor. Uppfödaren som hade henne var hem till mig nu idag och kände på henne.
Vi har nu satt en hylla åt henne som hon dels kan vara inunder och även sitta ovanpå.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Så ni har alltså en hylla istället för hus? Varför? Lättare att plocka bort döda ungar och hålla koll på dom, men honan gillar ju att gå undan lite. Står kaninerna ute? I så fall ös på med mängder med halm, står dom inne kan du lägga in lite extra också.
Försök att inte stressa honan, och undvik att bära henne dagarna innan hon ska föda. Ge henne lugn och ro, god mat, mycket vatten och mycket kärlek och trygghet
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
De bor inomhus.. Tycker det är alldeles för dyrt med kaninhus på zoo ca 200 - 250:- vad vårat zoo tar för större kaninhus. Bräda enklare kunna se ungarna utan behöva lyfta bort huset och vara där och rota. Hö + halm får hon i rediga mängder.
Ja, djuraffärer brukar vara väldigt dyra. Har köpt många saker på ÖB som jag blivit riktigt nöjd med, men hus och så kan man ju bygga själv om man är lite kreativ :) Då kan man få det precis som man själv vill ha det (om man nu inte är ganska dålig på att pyssla som jag är, hihi).
Om jag inte hade ett hus skulle jag nog vara ännu försiktigare än med. Vara lugnare runt buren, inte gå fort, inte vara högljudd i onödan osv. Man bör låta ungarna vara i början, kaninmamman fixar det själv. Ska man plocka bort döda ungar rekomenderas det att man inte tar i dom med händerna. Och när man börjar hålla på med ungarna ska de helst själva hoppat ut ur boet (skutta runt i buren i ditt fall= och detta sker vid ungefär 14 dagars ålder.
Mina började skutta runt försiktigt vid kanske 11,12 dagar - men inte alla.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Vi hade även där hyllan är hänga över ett svart lakan (Inte över hela buren bara en del av buren). Och ha katt & hundfritt i det rum jag sätter buren i, i detta rum sitter jag vid datorn, sover och har några möss boendes här oxå i detta rum.
Gulligt med kaninbäbisar :) kan du visa bilder hur du satt hyllan? Den kanske sitter som min för mina marsvin :D
#5 Bara satt en bräda mellan gallren från ena långsidan till andra långsidan, satt två krokar bakom på kortsidan av buren för hålla brädan på plats så den ej far omkring om hon sätter sig ovanpå den. Enda som behövs en bräda och 2 krokar.
Jag har en bräda på kortsidan :)
Den är i ena änden av buren. Brädan sticks in mellan gallret där burdörren är och över på andra sidan baksidan. Man kan kanske säga kortsidan.
Aa, precis så har jag ;)
Har bytt till det här kontot från Kiddoo :)