Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 577 ggr
_Mew_
0

Lite råd?

Hej! Jag har haft min kanin som är 9 veckor i snart en vecka. Hon är helt underbar! Men det som jag undrar över är att hon inte direkt är så förtjust i grönsaker. :/ Jag har testat att ge henne sallad och det äter hon ibland lite av.. Paprika har jag gett men det gillar hon inte. Persilja har hon också fått och det åt hon! Men det gjorde hon under natten..  Vill hon inte äta när jag är med för allt är nytt eller? Hon är inte alls rädd för mig annars. Hoppar upp på mig när jag ligger på golvet när hon får springa på löst och så. :) Kommer ibland när jag ropar.  Har ni något råd på vad kaniner brukar gilla att äta? Skulle vara tacksam för svar. :)

Tina-A
0

Äpple och banan brukar alltid gå hem, likaså maskrosblad.

Lottas kanin vägrar äta ur handen, medan min vägrar äta om man inte håller allt framför munnen så hon bara behöver öppna munnen och tugga (latmask) :P Så det kan vara lite olika från kanin till kanin.

Någon annan har säkert fler tips? på vad som kaniner kan gilla :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Kiddoo
0

Hm, morötter brukar också vara en klar favorit. Sen finns det broccoli, päron, druvor och ja, en hel del :D tänk på att inte ge henne för mycket bara, eftersom hennes bäbis mage är nog inte så van med sånt än. Hon kanske är lite misstänksam över det hon får eftersom hon kanske inte fått det tidigare, eller kanske inte är van med hur det är :P men vissa kaniner kan också bara vara kluvna, eller som Tina säger, vill äta i handen :D

_Mew_
0

Okay, tack :)

Kiddoo
0

Var så lite så =)

Hopi
0

Min gillar inte morötter nåt värst mycket.. Men däremot äpple, hårt bröd, blåbärsris, broccoli.. det vill han gärna äta! Hårt bröd vill han helst att jag ska hålla i åt honom. hehe.

Jag tror att din kanin, _Mew_, känner sig lite blyg ännu. En vecka är inte mycket.. Det kommer nog ska du se!

_Mew_
0

Skönt att höra! får hoppas det! vi har gjort framsteg med en sak iaf, hon kunde inte dricka ur flaska när hon kom hit.. så jag har haft både flaska och skål.. men så tog jag bort skålen under den här dagen och så helt plötsligt hör jag henne dricka i flaskan! så skönt :D

_Mew_
0

Jaaaaaaa! Hon tog en äppelbit!!! :D:D:D:D

Tina-A
0

#7: Grattis :) hihi

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Kiddoo
0

Hehe, _Mew_, det kommer gå dunder bra för dej :)

_Mew_
0

Ja det här kommer nog gå bra! Försöker få  henne rumsren mitt i all röra här också. :P Det går sådär.. Försöker stoppa henne i lådan så ofta som möjligt men lite olyckor har det hänt. Tror inte hon förstår att hon liksom ska GÅ dit och kissa och bajsa ^^ Annars är hon helt underbar, hoppar som en galning gör hon! Upp och ner för sängen och allt möjligt. Haha det är så roligt att se när hon kommer i full fart över golvet och hoppar rakt upp i luften mitt i allt! Man dör ju! ^^

Kiddoo
0

Hehe, det är kul med lyckoskutt :D mina små grisar ser ut som små popcorn ibland, lustigt, eftersom båda är vita :P

_Mew_
0

Haha vad sött! :D Det gjorde bara mina grisar när dom var mindre ^^

Kiddoo
0

Muhaha, mina gör det jämt :D

Matilda_91
0

Albin älskar päron, torkade rönnbär och ringblommor :D

Kiddoo
0

Ringblommor?

_Mew_
0

Okej :) Säger det samma som kiddoo, ringblommor? Vad är det? :P

__iE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det är väl en ringblomma --> ?

människor kan också äta dem (: man tar blombladen så kan man ex. blanda ner dem i sallader :)

_Mew_
0

Haha okej, vad koolt. :)

Kiddoo
0

Hum, mysko blomma :'P så man ska bara använda bladen?

Matilda_91
0

haha vet ni inte vad en ringblomma är för nått?! hihihi, det som är så fint, brukar finnas i dom flesta trädgårdsland. Kaninen kan ju äta hela blomman med blad och allt men människor ska nog bara äta kronbladen. Man brukar dekorera typ sallader med ringblommsblad :)

__iE
0

#19 som Matilda_91 sa, bara kronbladen alltså de oranga ;)

Kiddoo
0

Ahaa :D då vet jag :P

__iE
0

yepp :D :)

Kiddoo
0

Kanske ska testa det nån dag :)

__iE
0

japp :D
jag planterade dom för jätte länge sen, de bara 'ploppar' upp varje vår/sommar o jag har fortfarande inte testat det.. ^^ det va därför jag planterade dem.. ;D haha

Kiddoo
0

Hehe, när du testat, berätta då hur de gått :)

[MatildaW]
0

Har bytt till det här kontot från Kiddoo :)