Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 454 ggr
lottie350
0

Äter lite

Hej! Min grabb har den tiden ja har haft honom iaf varit ett matvrak, men han har därimot inte ätit så mycket hö. Men nu den senaste veckan så har han börjat ätit mindre mat och mer hö och frukt/grönsaker, jag kollar jämnt hans tänder och de är fina så några problem med dom verkar han inte ha. Det behöver väl kanske heller inte vara något fel bara för att han har minskat på maten. Men ja är endå orolig, behöver ja vara det?

lottie350
0

Ps Han beter sig inte annorlunda heller.

juliamaria
0

Han har minskat på maten? I ditt inlägg verkar det som att du har ändrat hans fodergiva, du skriver att han aldrig har ätit så mycket hö, är det det som du är orolig över?

Sålänge han mår bra och inte tunnar ut behöver du inte oroa dig.

lottie350
0

Hmm ja alltså han får sån där foderblandning utöver hö och grönsaker å frukt. Han har varit helt tokig i den maten förut men inte nu längre.

emms
0

Kaniners kost ska bestå av ca 90% hö. Foderblandningar är det gnagar/lyxblandningar du menar då? Sånna med "godis" i olika färger och smala pelletsar.

Det är mycket bättre att ge pellets isåfall. Vilken ras? är kaninen och hur gamal är den? :)

Emma

juliamaria
0

Det kan ju bero på att han blir mätt på grönsakerna, och att han får i sig alla viktiga vitaminer genom dessa, eftersom han knappt får i sig några viktiga ämnen alls genom foderblandningen.

Dessa foderblandningar är som godis för kaniner, jag skulle rekommendera att du köper pellets istället. Att ge pellets och hö var dag + grönsaker några gånger i veckan brukar ge bli en ganska välbalanserad kost. Tänk bara på att kaniners magar är känsliga för plötsliga foderombyten. Om du köper pellets, blanda då ut detta med hans vanliga mat i några dagar, sen kan du ge bara pellets.

Glöm inte heller att kaniner uppskattar någon liten kvist att gnaga på ibland :)

Lycka till!

lottie350
0

Jo jag har funderat på att byta till pellets, får nog göra det. Han är en dvärgvädur på 7 år. Har haft honom själv i 1 år.

emms
0

Man bör ge 3 sorters grönsaker i liten mängd varje dag och bara ge frukt som godis, högst 3 gånger per vecka. Mycket hö, alltid tillgång till grenar och lagom mängd pellets varje dag.  Det är höet som sliter mest på kaninens tänder, inte pellets eller grönsaker. När de äter höet så tugar de med en malande rörelse som gör så att tänderna gnider mot varandra. När de äter grönsaker och pellets tuggar de i en krossande rörelser som nästan bara sliter på fammtänderna och inte tänderna längre bak i munnen. :)

Emma

lottie350
0

Aha tänk vad olika man hör/läser överallt, så svårt att veta vad som är bra och inte. Men jag brukar iaf ge honom grönsaker varje dag och hö såklart och så har det blitt den där gnagarblandningen, men ja ska ta å köpa pellets och byta ut sakta. Men jag har lite liten fantasi vad det gäller grönsaker, min brukar få morötter, gurka och sallad, men vad kan jag mer ge honom? Grenar har ja inte vågat ta någonstans just för att ja inte vet vad han kan äta och inte, jag bor i en lägenhet och träderna utanför har ja absolut ingen aning om vad det är för träd, det finns inga fruktträd i närheten heller som ja kan ta grenar från.

emms
0

Här är lite olika artiklar om mat och ätbara saker. Och inte ätbara saker ;)

Här är en om grenar!
Här är en om grönsaker och andra ätbara växter!
Här är en om olika pellets sorter!
Och här är en om saker de inte bör äta!

Hoppas det kommer till hjälp! :D

Emma

lottie350
0

Tack så jättemycket!