Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2648 ggr
[Alexandra89]
0

Bada kaniner?

Jag har hört att man inte ska bada kaniner, är det så? Och varför i så fall?

Olofsberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Själv har jag aldrig hör det förr, jag badar mina akniner när de behövre det.

Som min Zelter gör… Tungan ute

[Alexandra89]
0

Okej. Jordbad ^^

Kristall
0

Nej, man ska helst undvika att tvätta kaniner för ofta.
Endast om de har något i pälsen som de inte kan tvätta bort själva (till exempel olja, diarré) och då ska man helst använda enbart ljummet vatten, eller t.ex. milt, oparfymerat babyschampo/smådjursschampo. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Alexandra89]
0

Okej, men varför ska man undvika det?

Zvintos
0

#4: Bland annat för att kaniner har lätt att bli förkylda.
Så torkar man inte pälsen ordentligt (vilket är ett jäkla jobb!), kan den dra på sig en förkylning.
Sen är det inte bra för pälsen heller.
Har själv blivit tvungen att bada en hona som hade smuts i pälsen hon inte fick bort, och som inte gick bort med blöt handduk.
Hennes päls blev dassig efter badet.
Tog några dagar innan hon återfick sin naturliga "glans" i pälsen, som hon vanligtvis har.

[Alexandra89]
0

Okej, nej förkylning är ju inte kul.
Så pälsen blir knasig och skyddar inte som den ska?

[Stampelina]
0

#1 - Men gud vilken underbar liten lortgris! Haha!

Hur lyckas hon lorta ner sig så där?

Härligt!

Zvintos
0

#6: På mina har det då iaf blivit så.
Så jag brukar försöka blåsa rent pälsen om det går, annars ta bort det med blöt handduk.

MarHai
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Att bada kaniner är inte något man ska göra.

Jag har dock gjort det några gånger.
På bild är Saga efter en dusch. Hon hade varit så dum att hon rymde och skitade ner sig totalt. Så det fick bli en ordentlig omgång med galltvål innan hon blev vit igen :) Och detta var dagen innan utställning.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[Alexandra89]
0

Okej :)

[Alexandra89]
0

Okej, djur har en förmåga att göra saker det inte ska vid olämpliga tillfällen ^^

Har du en förklaring till varför det inte bör badas?

MarHai
0

Därför att det inte är naturligt, det "förstör" pälsen, tar bort det skyddande fettet.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[Alexandra89]
0

Okej, torrhud helt enkelt.

Olofsberg
0

#7 Det var en gång när han hade gått in i ett av sina hål han hade gjort han hade suttit där inne i ett bra tag så jag började bli orolig för honom. När jag skulle stika in handen för att se hur långt i han var så rasade hålets ingång. Då var jag tvungen till att hämta en liten spade för att gräva upp honom. Det lykades jag med till slut, men resultatet blev en liten lurtig Zelter. Tungan ute

Detta är det bästa minet jag har från då han levde, han var så speciel, snyft saknar min lilla gose kanin… Gråter

[Niike]
0

#1 hahahah:D

Rafflan
0

Själv har jag gjort det 2 ggr på samma hona. Hon var jätte ful och smutsig när jag fick hem henne (vanskötsel) efter 2 bad hade hon fortfarande en fläck med ihopklibbad päls i nacken, provade rycka (kollade så jag inte fick med hårsäckar) och så fick jag bort det, fick rycka bort den förstörda pälsen.

Men efter baden var det först 2 handduks torkningar och sen hårfön innan hon fick hoppa in i sin varma mysiga bur igen ;)

[Alexandra89]
0

Okej :)