Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1266 ggr
galaxens
0

Dåligt hö - sjukdomar?!

Undrar vilka "sjukdomar" det finns som kan orsakas av dåligt hö?

(om någon undrar så hade jag aldrig tänkt använda mig av dåligt hö, är bara intresserad att veta)

God Jul på er
/Cassandra B
www.freewebs.com/galaxens-kaniner/

juliamaria
0

Det kanske inte räknas som en "sjukdom", utan bara en biverkning, men kaniner kan väldigt lätt få diarré om de får dåligt hö. Särskilt utsatta är kaninungar, som lätt blir dåliga i magen. Om riktigt små kaninungar får diarré kan detta leda till döden.

Jetaime
0

Jag vet inte, men jag fick in nått skit i somras och under hela hösten som jag inte fattade alls vad det kunde vara/kom från. Orsaken till att så många av mina kaniner blev sjuk och en som till och med fick avlivas innan vi kom på vad det va.. Men tll slut visade det sig att höet som vi hade köpt var dåligt (mögligt) fast jag hade inte märkt det, och hade då gett mina kaniner det hela sommaren och hösten.

När dom hade fått små sår, tex ett litet rivmärke eller en liten ruva eller vad som helst så hade staffylokockerna i huden (som finns i normala fall också, men i lagom mängd) utvecklats och förökats mer pga. av någon bakterie i det mögliga höet, iallafall så angrep staffylokockerna huden så det blev stora köttsår.. Jag vet inte exakt hur det gick till men det va ungefär så jag uppfattade det. :(
Det angrep dom svagaste kaninerna, och en kanin drabbades av det två gånger så det blev nästan lite för mycket för henne, dom fick gå på pencilin sen. Och sen en som vi fick avliva för han gick inte att rädda han va i choktillstånd av såret, det kom så fort och blev så stort.. det satt aldeles vid könsöppningen och allt va helt "trasigt" så det gick tyvärr inte att räda honom..

Henni-Chan
0

Dåligt foder överhuvudtaget kan ge möjligheter för alla möjliga slags bakterier och virus. Foder är något som man bör vara noga med. Vet uppfödare som fått trumsjuka av dåligt hö.

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

emms
0

#2 Hanna, tror du du gav Muffin något av det höet? Upptäckte nämligen en liten skorpa vid hans kön veckan efter. Trodde att han hade gått imot något vasst eller nåt. Vi såg ju såklart efter det och allt läkte fint. :)

Emma

Jetaime
0

#4 ingen aning, kommer inte ihåg, men va det bara en skorpa så är det ingen fara, du hade nog märkt ifall det va ett "sånt" sår ;)

Det blev stora hål i kaninerna efter att ruvan ramlade av precis som att det blev urgröpt eller nått så det va riktigt läskitgt..

emms
0

#5 Okej :). Då hade han nog bara gått imot nåt.

Emma