Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1183 ggr
[fluffbollen]
0

har han bettfel??

hej!! tänkte bara fråga om det är någon som vet om en kanin har bettfel för att den dreglar eller vad man nu ska säga när den äter?? för min kanin dreglar, det kommer saft från frukten eller vad man nu ska kalla det när han äter. det ser väldigt söt o roligt ut men mamma säger att han kanske har bettfel, har hon rätt?

Rorosjons
0

Är det bara när han äter frukt som det blir så?

[fluffbollen]
0

ehh jag tror det.. han ´´´dreglar iallafall inte när han äter pellets. men gurka, vindruvor, banan m.m brukar han ´´´dregla´´

Rorosjons
0

Det gör väldigt många kaniner. Det blir saftigt för dem.
En av mina kaniner som jag hade förr, när hon åt banan så "smaska" hon jätte mycket och "dreglade".

Och om du tittar på andra djur (hundar, katter, hästar) när dem äter frukt så "dreglar" dem också. Det blir saftigt för dem så det rinner på sidan.
Jag tror absolut inte att det är bettfel. Skulle det vara det så tycker jag att hon ska "dregla" oavsett vad hon äter.

[Niike]
0

Men det är ju att frukten innehåller vätska? :) Den är ju som när man äter en apelsin, då rinner det ju ofta saft från den när man äter. Samma sak är det för kaniner. Om det är så du menar? :)

Frida-L
0

Alla kaniner kan dregla, det bästa är väl att öppna munnen och kolla :)

[fluffbollen]
0

#4 ja det är så jag menar!! jag trode faktiskt det själv att det var så men när hon sa så , var jag tvungen att ta reda på om det verkligen stämde!!;)

#5 det ända är att jag vet inte hur man se det!!:/ men som tur är é det nog inte det!! ja va bara ut o cycklade som vanligt!!XD

Rorosjons
0

#6 Nejdå, du va inte ute och cykla :D. Är man fundersam så måste man ju fråga oavsett vad det är :), det finns inga dumma frågor, bara dumma svar ;).