Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 904 ggr
Olofsberg
0

Problem med sina tänder.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min lilla Cocos har bara problem med sina tänder hela tiden. Han gnagar aldrig, även om han har till gång till friska äpple grenar, varje dag. Jag har varit tvungen att klippa hans tänder 3 gånger nu, och han är bara ett halv år. Vad ska jag göra? Jag tycker det är så syn att han inte gnagar, hans tänder växer bara på för fullt.

conejo
0

Vad tråkigt.. Jag vet inte riktigt vad du ska göra men försök att ge honom mycket frukter och grönsaker, men bara de som du vet att han tål! Klappa och gosa med honom som du brukar göra :)

Kontakta en vetrienär eller/och en djuraffär.

Jag hoppas att allting kommer att gå bra med honom.. :)

Olofsberg
0

Jag ska till vetrinären nästa år i Januari, hoppas jag.

Jag ger honom äpplen ofta och han äter som vanligt.

conejo
0

#2: Det är jättebra att ge honom äpplen! Äter han mycket pellets/gnagarblanding? Det är bra för tänderna. Låt honom tugga mycket! Fast inte på människo-fingrar ;) hehe

Olofsberg
0

#3 Hi hi… mina fingrar får han vara utan. Tungan ute

Han springer mest ute om dagarna, men han äter mycket pellets på kvällen när jag sätter in honom.

Rafflan
0

Kraft ska vara bra för tänderna har jag hört, och knäckebröd ;)

Olofsberg
0

Kraft?

Rafflan
0

Pellets till hästar ;)

Olofsberg
0

#7 Ja ha, nu förstår jag.

#5 Jag kan ju prova att ge honom lite knäckebröd i morgon.

Retzina
0

Han har troligen bettfel.

Alltså att hans undertänder är över övertänderna (underbett). Tyvärr finns det inte så mycket att göra mot bettfel… Man får ta och klippa tänderna regelbundet om man vill ha kvar kaninen…

Gå in på www.kanin-net.nu på sjukdomar-->bettfel för att läsa mer om det.

Olofsberg
0

Okej, tack. Jag får ta och vänja mig med att klippa hans tänder, för att jag vill ha kvar min lilla ninus.

Han har även ett problem till med sin mun. Det ser ut som om han har en tand som har vuxit fast i hanst högra kind, men det är mjukt och har en konstig konsistens. Vad kan det vara? Är orolig för honom.

Chiquitaa
0

min förra kanin hade bettfel i baktänderna så baktänderna växte in i kinderna :( var tvungen att avliva honom för han skulle aldrig bli frisk…

R.I.P Tiger

Emelie-E
0

Hö är det som sliter mest på tänderna.. Så hö ska han ha massor=)
Min ena kanin har bettfel, och tack vare att jag bara ger henne hö att äta, (självklart annat också ibland) så är hennes tänder nästan som vanligt nu=)

emms
0

Säger som #12 det är bättre att ge hö istället för morötter eller pellets. För när de äter hö så slipar de tänderna mot varandra i en malande rörelse. Och när de äter t.ex. pellets så krossar de mer maten. Och färska pinnar med bark på av olika slag är bra :D.

Emma

emms
0

Och förresten ge inte för mycket äpplen. De kan få munsvamp :)

Emma

annaforsgren
0

#10 det lät inte så roligt:/ kanske det är det som är anledningen till varför han inte vill äta? han kanske har ont i kinden.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Olofsberg
0

#12 Hö får han varje dag, eller han har tillgång till det i var fall.

#14 Hur ofta kan man ge dem äpplen utan att de får munsvamp?

#15 Jo, han vill äta, men han vill inte gnaga och hans tänder växer hela tiden…

Vet ingen vad det är för något han har i sin högra kind. Det ser ut som de är en tand som har vuxit fast i kinden, men jag är säker på att det inte är en tand. Det har en helt annan konsistens, det känd som någon slags gelé. Vad 'r det för något han har i högra kinden?

Rafflan
0

#16 ta kaninen till veterinären, det kan ju som sagt vara orsaken till att han inte gnager ner tänderna själv…

Sashhi
0

Det är verkligen dags att ta kaninen till veterinären!

Not your mom, not your milk.

Olofsberg
0

Imorse när jag skulle kolla på hans tänder var den där konstiga gelé saken borta. Jag förstår inget ting, men jag är glad för att den är borta.

CuteJessika
0

Han kanske har bettfel?! Min förra kanin hade det å kunde endast äta rivna grönskaker och frukter, hö kunde han inte äta. En gång per år måste vi åka till veterinären å slipa ner tänder som skavde mot kinden! Men han levde iaf ett långt liv å dog inte pga av det :)

Kristall
0

#16: äpplen (och annan frukt) ska man endast ge ett par gånger i veckan, helst. (: Endast som godis, alltså. :)

Jag skulle ta kaninen till veterinären om jag var du!
Antingen akutmottagningen eller ringa och boka en tid.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Olofsberg
0

#20 Jo, jag är ganska säker på att han har bettfel. Jag klipper hans tänder jätte ofta. Tänderna växer jätte snabbt, förstår inte hur mina andra kaniner kan håla dem i trim. Han värkar inte ha något problem med att äta samma foder som mina andra kaniner och marsvin äter.

#21 Han mår jätte bra, han är ute i gården och skuttar runt och har det så bra, det är just bara det att han inte gnagar. Jag ska ta honom till veten snart, har lite dåligt med tid just nu…, men han ska till vetrinären.