Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 4005 ggr
gaaabbi94
0

ÄR DET FARLIGT?!

min pappa handlade en stor säck med halm på arken, när jag kom hem så kollade jag lite närmare på det och det såg inte alls ut som den halm jag brukar köpa. den halm jag brukar köpa brukar vara vackert gul och klart att det e nån pytteliten grå fläck men det doftar gott och är verkligen jättefint! men denna halm som pappa köpte var typ vit och grå, deen var otroligt ful och det var mer smulor än halm i påsen. jag känner ingen speciell lukt men jag måste medge att det är en hel del mögel på det. är det farligt? för kaninen, min mamma säger: men det är ju bara en kanin. han måste väl tåla lite mögel. men jag vill att min kanin ska ha det allra bästa…

så frågan lyder. är det farligt? med möglig halm åt kaninen?

ElinLi
0

Det e farligt med mögel ja! jag tycker att du ska slänga all den halmen och köpa en ny eller gå tbx till affären och säga att det var mögel i det , då borde du få en ny!

Tarja
0

Jag är väl inte så insatt i det där med halm, men jag tror inte att det är speciellt bra med möglig halm…

Rafflan
0

Är du säker på att det är mögel? För hackad halm kan vara grå daskig och se jätte ful ut, medan lång halmen är gul, len opch fin.

Mögel är farligt ja!
Är det mögle, gå tillbax till affären och säg att du vill ha en ny påse.

Jetaime
0

Är det mögel bör du absolut inte ge det.

För några veckor sen fick jag slänga 10balar med hö, för att det va mögligt och sen hade det legat med halmen som drar åt sig alltig, så 8 balar halm också…och det värsta va att jag inte hade upptäkt det på dom första balarna jag gav av vilket ledde till en massa elände :(..sånt som bara inte får hända…

CuteJessika
0

Det är alltid gråa fläckar på min halm! Är de mögel då?! Iaf använder dom det åt kossorna ändå..

Jetaime
0

#5 Nej gråa fläckar behöver inte betyda att det är mögel, men jag är inte så bra på det där. Men mögel brukar mer vara grönt och "fluffigt" och sen märker man ju om det luktar konstigt.

Olofsberg
0

Det är inte bra för kaninen att ha möglig halm att ligga i! Jag vet inte precis hur fint halm ska vara, men fint hö ska vara dammigt, ganska ljust och tort och inte mögligt!

[Niike]
0

Tycker man borde kunna lämna tillbaka det om det är mögligt? :S

gaaabbi94
0

joohhh…men det var ett tag sen vi köpte det nu:/ men dom tog över 100 kronor för säcken och jag tycker det är riktigt dåligt!

Suzi
0

Personligen skulle jag lämna tillbaka höet direkt! Inga djur tål  mögligt hö!

Suzi
0

Eller slänga det menar jag.

emms
0

Ibland så äter de ju halmen också och då är det ju riktigt farligt med mögel. Skulle lämna tillbaka och begära en ny påse, eller pengarna tillbaka. :)

Emma

[Niike]
0

#10 Halm*

Thumper-KG
0

Man bör inte ge något som är mögligt till någon levande varelse, möjligen hönsfåglar.

I möglig halm,(eller hö), kan det finnas "Staffilykocker" en bakterie som djuren kan dö av. (botas med penicilin).

Mellannie
0

MÖGEL är giftigt för kaniner! Lämna tillbaks påsen för man kan ju inte sälja mögel i djuraffären!!! Vad var det för märke på påsen? Så man vet vad man inte ska köpa! Själv köper jag halm och hö från en Bonde! De tar ca 10 kr för en liten bal som väger ca 20 kg! Väldigt billigt! Och den halmen/höet luktar alltid gott!

conejo
0

Mögel är jättefarligt för både människor och djur! Äter man mögel så kan man få svåra sjukdomar. Mögel är alltså inte bra men som 3# sa:

"Är du säker på att det är mögel? För hackad halm kan vara grå daskig och se jätte ful ut, medan lång halmen är gul, len opch fin"

Rafflan
0

Hur SER man mögel igentligen?

Jag är sämst på att lukt, har försökt träna, i travstallet jag jobbar i brukar vi lukta på höet för att kolla att det är okey och då slänger dom bort det som är dåligt, men det som bara är lite halv dåligt märker jag inte sknillad på från det som är okey :S

gaaabbi94
0

#16 det är inget märke på påsen…det är bara en genomskinlig säck. :/

gaaabbi94
0

just nu andvänder jag inte halm alls typ, jag andvänder mitt superfina hö över stor del av buren, tycker att det funkar helt okej tills vidare, tills jag fått tag på fin gul halm så funkar det jättebra :)

juliamaria
0

Man ska akta sig för mögliga produkter, jag brukar köpa stora säcker hö och halm, men på hösten och vintern händer det att det hinner mögla innan det är slut… Man får lita på sitt eget omdöme, tror jag!

Däremot känner jag väl igen mig i din mammas kommentar… I somras köpte min mamma hö billigt av en familj med bondgård, men jag såg ju att det var alldeles mögligt, så hon blev inte jättemunter när hon fick köra alltsammans till tippen…