Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 366 ggr
Emelie-E
0

Går ner i vikt

Alice har problem med tänderna. Men de börjar rätta till sig. De är nästan där de ska vara nu och så vitt jag vet, så äter hon som hon ska.
När vi var hos veterinären sist, så hade hon gått ner 230 g. Och ändå hade jag stödmatat henne ett tag innan.
Hon har varit smal innan, men nu tycker jag att man känner allt bra mycket tydligare och huden bara hänger. Borstar man henne så följer huden med.
I nacken så har hon nästan ingen päls och huden hänger mycket där.

De får vatten och hö, och även pellets då och då. Men ändå så känns det som om att hon blir allt mer mager.

Eftersom tänderna bara blir bättre, så känns det som om att det är något annat som gör att hon går ner i vikt? Vad kan det vara? Och vad är bäst att göra?

Clariiz
0

Du kan ju prova avmaska henne.
Om du vill få upp henne i vikt bör du ge henne regelbundet med pellets.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Emelie-E
0

Avmaska henne ska jag försöka med=) Vad ska man köpa för något då?

Och att börja ge henne regelbundet med pellets kan vara lite svårt. Hennes burkamrat är för tjock, och hon äter allt hon kommer över. Det är en av anledningarna till att jag inte ger dem så mycket pellets.
Allra helst hade jag velat ha dem i två olika burar för att kunna hålla koll på dem båda. Men då blir Jollie helt förstörd. Hon klarar inte av att vara utan Alice.

Clariiz
0

#2; Fråga på apoteket :)
Kan du inte mata henne utanför buren då?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Niike]
0

Man kan avmaska med Axilur, som är avm. medel för katter (och hundar?).

Emelie-E
0

Axilur är kanske något vi har hemma.. Är inte riktigt säker på om det tagit slut eller inte.
Men i vilket fall så är det inte dumt att köpa det igen, då katterna snart ska avmaskas=)

#3 Jag vet inte riktigt om jag har den tiden till att stå och hålla koll på henne medan hon äter. Hade hellst velat ta in henne, men nu på vintern är det ju lite svårt.
Men jag ska testa och ge henne mat för sig själv några gånger, så får vi se hur det går=)