Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1932 ggr
Memsan
0

Kaninerna dör

Häromdagen låg tre kaniner döda, och idag upptäcktes en till. Någon som  vet vad det kan bero på. Ingen ny kanin har satt sin fot i kaninhuset sedan sent i somras.

Coccidios? Men ingen kanin har diarré.

Alla tycks vara pigga och äter, men plötsligt så har fyra stycken dött.

Ska kontakta veterinär men tänkte om någon här varit med om samma sak.

Memsan
0

Trodde först att något skrämt dem när 3 stycken var döda samma dag, men nu börjar jag tvivla på det..

Sashhi
0

Kaninpest? Är mycket smittsamt! Du borde isolera alla kaniner från varann & tvätta händerna noga varje gång du ska röra någon annan kanin!

Not your mom, not your milk.

Veero
0

Finns olika coccidios. Jag tror att min ena kanin dog av det men iasåfall var det lever coccidios och då magrar kaninen av bara men den är fullt normal i betendet och äter bra och så magrar dom av snabbt och dör. :/:(

Vet något med att lungorna sprängs och då kan det dö flera kaniner samma dag (upptill 20 st). heter RVHD (X-sjukan/kaningulsot)

http://hem.passagen.se/ztam/kanin/hoger.html - Om du bleddrar ner finns det en del sjukdommar för kaniner.

Kristall
0

Kan vara fodret t.ex.
Om de döda kaninerna är släkt med varandra, kan det ju vara något dolt ärftligt fel.

Men konstigt att tre kaniner dör samma dag. Obestämd

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Elina.
0

Skicka in en eller några av kaninerna till obduktion.

juliamaria
0

Det finns en mycket smittsam sjukdom som heter RVHD, en kompis kaniner fick den och de dog alla på bara en vecka… som en säkerhetsåtgärd kan du isolera de andra kaninerna från varandra. OM det är RVHD finns det inte mycket du kan göra, det är en extremt smittsam sjukdom, jag är inte expert på den, men sök runt på internet så hittar du säkert något.

Håller tummarna för dina kaniner!