Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1242 ggr
Rorosjons
0

Teddy Dvärg Vädur

Skapade en tråd innan då jag nämnde att jag ev ska köpa 2 teddudvärgvädurar i Wiener färg.

Men då jag också vill att Teddydvv ska bli en godkänd ras så har jag bestämt mig för Mantlade teddysar, eller teddysar i någon ljus färg.

Min fråga är nu, för att hjälpa till att få denna ras godkänd, måste väll kaninerna ha stamtavla? Eller räcker det om kaninerna har bara H-bevis för att dem senare ska godkännas och man börjar då med stamtavla?

Blev väldigt som ett frågetecken då jag inte sett en enda teddy med stamtavla men väldigt många som strävar efter att få rasen godkänd.

[Wera]
0

Teddysar kan inte ha stamtavla efter som dom inte är godkända :)
Kul att du också vill se "rasen" godkänd! :D

Mascot
0

Du kan ju läsa på teddyklubbens hemsida.
http://www.ericas.se/teddy/ :)

Sashhi
0

Varför vill du köpa wienertecknade, om du vill få rasen godkänd?

Not your mom, not your milk.

[Caaassie]
0

Undrar samma som Sashhi, är det inte bättre att sattsa på icke wienertecknade? :)

[Wera]
0

#3 & #4 hon vela det förut, nu vill hon ha mantalade eller i någon ljus färg :)

matilds
0

Det är det i princip omöjligt att hitta teddyvädurar som inte är wiener. Då får man ta och importera rena rexvädurar och avla på. ELLER så köper man en wiener och parar med en icke wiener, behåller ngn unge och fortsätter. Det är ett långt avelsarbete, så det är lite "kul" att många tror att man kan köpa sig ett avelspar och börja föda upp godkända teddyvädurar direkt :)

Det är flera stycken som börjat med detta nu, så mitt råd hade varit att vänta lite till vårens kullar börjar komma. Jag tror att du kommer att hitta en hel del icke-wiener då! :)

Tussilagons är den uppfödare som har startat hela detta projekt med Rönngårdens (dvärgteddy). Hon har massor med kullar på gång - ta kontakt med henne! :)

"Var dig själv - det finns redan så många andra"

Rorosjons
0

#1 Ja men den e ju så underbar :'O =D

#5 Precis :)

#6 Ska kolla in på hennes sida :).