Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1754 ggr
Rorosjons
0

Teddy päls

Då jag kanske ska köpa 2 teddy dvärg vädurar nästa år så skulle jag vilja veta lite mer om deras päls.

Hur mycket växer den?
Hur mycket ska den borstas?
Ska den klippas något?
På sommaren, bör kaninen ha buren i skugga? Åtminstonde halva buren.

Sen får ni gärna tillägga mer om skötsel av pälsen.
Hur är det när kaninen boar?

Bilder och mycket info om pälsen sökes.

Sedan får ni gärna komma med tips? om uppfödare så nära Jämtland som möjligt.

Tacksam för svar // Evelina E

annaforsgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Teddyns päls växer oftast bara när pan klippt ner den, men den växer ganska mycket efter att den kommit hem till dig för att den byter till vixen päls.
Jag tycker man ska borsta en gång om dagen för att förhindra att det bildas tovor, även fast kaninen är tovfri.
har det bildats djupa tovor som inte går att borsta bort så kan det vara enklare att klippa bort dem:)  Sen kan det vara skönt för kaninen att bli nerklippt på sommaren då det är varmt.
Jag tycker du ska ha buren i skuggan:D då kommer inga äckliga flugor heller.

Jag tycker det är noga att man borstar i rumpan och under hakan där det bildas flest tovor^^
lycka till!

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Trasdockaa
0

Alla kaniner ska ha buren till viss del i skuggan. Jag har erfarit att mina normalhåriga kaniner blir varmare än mina teddysar konstigt nog. Pälsen tycks inte bara värma på vintern, utan också isolera ute värmen. Har dock inte gjorts något vetenskapligt på denna fronten, utan enbart egna erfarenheter.

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Rorosjons
0

#1 Okej tack :).

#2 Jo, men ja mena om den ska ha mer skugga. Hela buren eller något.

Mascot
0

Borstas varje dag med en karda & en kam,
När den sedan byter till vuxenpäls (6 månader?)
Så märker du hur mycket du får göra då,
Alla har olika, Men oftast varje dag när de är små.

Rorosjons
0

#4 Okej.

Någon som kan säga hur pälsen blir efter honan fått ungar?

Kristall
0

Du kan klippa din teddy när det blir varmt, om du vill ha en mera lättskött päls (sen blir den ju lätt smutsig på sommaren också, jämfört med när det finns frusen mark och snö). (:

Alla kaniner ska ha skugga självklart, i både buren och i hagen. :)
Sen är det viktigt att hålla pälsen runt ögonen kort, så de kan se något öht. =P Samt kanske att klippa pälsen på tassarna på vintern, så det inte bildas snöklumpar under dem. ;)

Kan hända att jag upprepar nåt. :P

Karda och kam ska man ha, borsta gärna igenom pälsen en gång om dagen för att få bort skräp och sådant, som kan bilda tovor, men försök att inte få pälsen alltför tunn genom att kamma överdrivet. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Rorosjons
0

#6 Kan du inte visa en bild på en kanin med klippta tassar? Om du har någon dvs, annars kan de ju vara lite svårt ^^.

Kristall
0

#7: nej, jag har inte behövt klippa min teddydvv's "tasspäls", men jag menar bara att klippa pälsen mellan tårna oså, som man gör med exempelvis hundar. :)
Sen kan det nog löna sig att kamma igenom pälsen på magen efter rastning i snön också, för där lär bildas klumpar! (:

Rorosjons
0

#8 Jaja, du mena så ^^,
Jo, jag brukar borsta kaninerna efter att dem vart ute i snön för att få bort allt =). Har du någon hemsida? Skulle vilja kolla runt lite på teddykaniner :)

Kristall
0

#9: Jag har ingen hemsida speciellt för teddysar då jag börjar min uppfödning först 2009. (:
Har bara en teddydvärgvädur ännu, så. =)
Men här finns en tråd med flera länkar till uppfödare: "Teddy uppfödare!" :)

Rorosjons
0

#10 Okej :). Lycka till :D.
Tack så mycket, ska kolla in lite nu =)

Kristall
0

#11: Tack sj. (:

Tarja