Hjälp!
Halloj!!!
Igår (20/12 2008) hittade jag en liten svart filur inne hos mina hanar, det var min hona Molle! Jag har inte plats till fler kaniner, så vad ska jag göra?! Jag kan inte behålla hanarna, de bråkar bara. Jag kan inte behålla honorna heller, det blir för trångt i husen.
Någon som är intresserade av kaninungar? Pappan är Lejonhuvud (ingen stor man) Madagaskar tecknad. Mamma är Lejonhuvud (liten man) kol svart.
De båda två finns på min hemsida, www.freewebs.com/olofsbergs-zoo/
Avliva ungarna direkt när de föds.
#1 varför det?
#2 Hon har inte plats, och jag antar att det är jobbigare att avliva äldre ungar än nyfödda? Hur ska hon göra om hon inte kan sälja dem, och inte behålla?
#3 Hon fösöker ju hitta hem redan nu å du säger på engång "ge upp, ingen ideé, ingen vill ha, avliva dom gör det bara. Det är bara en blandras, ingen bryr sig"´. Ursäkta om jag låter tjurig, men så tolkar jag typ ditt medelande.
ALLA liv förtjänar att leva oavsett sett vad, även inavlade djur kan leva ett normalt liv, leder djuret pga någon andledning bör dom såklart avlivas, men att avliva pga plats brist eller att man inte planerat det är det dummaste som finns!!!!
Har man honor och hanar i samma hus/stall/närheten av varandra ska man vara beredd på tjuvparning och får då ta sitt ansvar!!! :@
Tips till #0:
*Blocket
*Lägg ut bilder här när dom börjart fått päls
*Kolla med djuraffärer
*Sätt upp lappar i stan där du bor
Kommer säkert på fler allt eftersom ;)
AVLIVA INTE!!!
#4 Då verkar du ha tolkat det lite fel. Jag bryr mig inte om det är blandras eller ej? Tänker bara på det bästa för både "Olofsberg" och ungarna (om de inte blir sålda).
Det bästa man kan göra i en sådan situation är väl att avliva. Hur kul är det om det föds 5 ungar och bara 1 får ett hem? Vad händer med resten?
Hon har inte plats, så vad gör hon då om dom inte hittar några hem? Släpper ut dom i skogen för att dom ska få leva? Avlivar när dom är äldre?
Känner jag att jag inte har plats och det blir en tjuvparning skulle jag i alla fall ha avlivat. Hade det varit en planerad kull hade det varit HEMSKT, då man alltid ska ha plats för ungar som inte blir sålda.
Hon kan ju alltid försöka genom att kolla om någon är intresserad, men blandraskaniner mitt i vintern brukar inte vara så efterfrågat.
#5 men inget är omöjligt, vill man kan man lyckas med det mesta ;)
Har hon tur blir det få ungar, typ 1-3 ;)
Å tror du verkligen hon skulle släppa ut dom i skogen? :O

Det är lätt att säga att jag inte ska avliva kaninerna, men du vet inte vad det är för bakgrund deras föräldrar har. Alla kaninerna ligger i en och samma släkt och alla kaninerna är in avlade.
Det började med att jag skaffade mig min första kanin kull. Jag kunde inget ting, jag skulle lära mig könen på kaninerna efter en bok utan bilder. Det jag gjorde fel då var att jag såg hanar som honor och honor som hanar. Jag satte in Molle (hona) och hennes syrra till sammans med deras pappa, där blev det strax ungar. Sen blev det många fel där och mycket in Avel. Jag hade flera stycken kaniner. Sen för att en av mina kompisar hade en kanin som hon inte kunde har kvar, då ville jag vara snäll och ta imot den, den bar på kaningulsot! Strax var flera kaniner sjuka och det ränsades bort minst 20 kaniner, jag var förtvivlad och förstod inget ting. De kaniner jag har kvar nu är imuna och bär på smittan, så kaninerna kan inte säljas till någon person som har andra kaniner sedan innan, och många vill inte ha dem när de får reda på att de är smittobärare. Jag kan inte avliva alla kaninerna jag har, jag älskar dem, och de ska stannar här tills det är deas tur att somna in! Men vissa har jag till salu men de kommer inte att bli sålda… Jag är bara en 12-årig tjej som älskar djur mer än något annat, som bär på otur… Jag har varit med om fler saker än detta, mitt liv är inte stil fullt som eras…
Det är därför jag ville se om någon hade något bra förslag som jag kunde följa utan avlivning, men det går inte, eller?
Jag ska kastrera hanarna, har bara inte fått tid, det är därför. Jag ska göra mitt bästa för att inte föröka mina kaniner.
Jag håller med Niike, det bästa är att avliva direkt.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Jo det lutar åt de hållet.
#6 Har hon otur blir det 7-8 ungar.
Jaa du, det finns folk till allt. Jag kan inte lita på någon jag inte känner.
#7 Du bör inte sälja någon kanin med sjukdomen. Även om personen du säljer kaninen till inte har någon kanin som det kan smitta till, så kanske personens kompis har det så det kan smitta ändå. Dock vet jag inte hur lätt det smittar, men jag skulle inte ta risken att sälja en kanin så att sjukdomen förs vidare.
#7 kan man inte "bota" gulsot eller nåt?
E dom sjuka ska du ju inte sälja dom :O
Men du säljer ju marsvin, är kaniernan sjuka är väl marsvinen det med?
#11: Det går inte att bota.
Enda förebyggande som finns är vaccin.
Men är kaninerna redan smittade är det för sent.
Tvivlar på att det smittar till marsvin.
Många sjukdomar är artspecifika, dvs smittar inte till andra.
Det heter ju kaningulsot (RVHD) av en anledning.

Om jag var du skulle jag avliva dom. Jag skulle aldrig ha samvete att sälja vidare djur som jag visste bar på sjukdom. Sen när dom är inavlade så finns det risk att dom blir missbildade osv. Så om jag var du skulle jag ta bort dom direkt när dom föds och sedan se till så att inga kaniner kan rymma in till varandra så att du slipper mer kullar!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Jag skulle nog avlivat, för om du inte för sålt dem så står du där med kanske 8 kaniner.
Jag håller med er som säger avlivning. Men om du inte vet sjäv hur du ska göra så fråga någon som vet vad den gör. Bra svar #13.
Jag skulle utan tvekan avliva dem direkt.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Jag skulle avliva om det var en tjuvparning, alltså helt enkelt en oberäknad kull. Hellre avliva för tidigt än för sent.
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

#10 Jag ger köparen information om vad som kan hända om den gör si och så. Det står även på vissa ställen att de bär bara med sig smittan under några veckor, så jag vet inte vad jag ska tro där.
#12 & #11 Ni kan vara lugna, mina marsvin smittas inte av sjukdomen.
#13 jag ska kastrera kanin hanarna i Januari 09 så att de inte ska bli fler kaniner.

#18 okej vad bra, en god bit på vägen (: Ha en bra jul !
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

#19 Det samma, God jul till er alla, från Olofsberg.