Hjärnsläpp!
Har fått totalt hjärnsläpp, för jag vet ju att vi haft detta uppe tidigare, men orkar inte leta igenom gamla inlägg, så därför ställer jag nu om frågan.
När kaninen "krafsar" i knät på en och biter i kläderna, vad betyder det då?
Det kan vara olika. Vissa kaniner gör så för att dom inte trivs i situationen, vill t ex inte vara i knät. Andra vill ha uppmärksamhet, eller om det luktar annan kanin kan dom också hålla på och krafsa.
Hmm… Alltså ingenting positivt egentligen?
Det är ju inte speciellt kul ,kläderna blir ju lite förstörda, och det känns ju lite obehagligt då man oroar sig för att han ska råka bita igenom kläderna.
Hur ska man säga till kaninen att han inte får göra så? Alltså, hur "nejar" man en kanin? Det där är något jag (peppar, peppar!) aldrig behövt göra.
Jag skulle inte säga att det är något positivt direkt. Vill kaninen ha uppmärksamhet (vilket iofs är positivt) är det en ful vana att göra så. Enligt mig.
När jag "nejar" till en kanin som gör något den inte får göra säger jag nej bestämt och föser undan kaninen, puttar bort den. Det kan vara svårt att få dom att förstå men vissa lär sig, och vissa inte.
Vissa kaninungar gör också så när de behöver gå på toa. ^^
Emma
Nej, precis. Att de vill ha uppmärksamhet visar ju visserligen på att de är sociala djur, men precis som Du säger så är det ju en ful vana att göra så.
Jag nejade honom precis så som Du beskriver när han kraffsade och bet på mina kläder, men direkt när han kom tillbaks upp i mitt knä gjorde han så. Så till slut satte jag ner honom i korgstolen brevid mig, men då krafsade han på stolen. Skuttade runt ett varv och gjorde det igen och igen, så till slut tog jag ut honom till hans bur igen.
Hoppas verkligen att det där beteendet upphör snarast för det är är ingenting jag uppskattar.
Han blev nyss 12 veckor gammal, så kan det kanske vara en tidig tonårstrots han klivit in i?
#4 - Det tippade min man på!
Han sa att det såg ut som när katterna gör sig redo för sina dassbesök.
#6 Min hane gjorde det när han var liten och innan vi visste vad det berode på så hände det några olyckor i soffan (A)
Emma
Mina kaniner har gjort så om jag haft dom i knäet och de behöver gå på toa och de tycker att det räcker med kel.
Ingen av mina nuvarande gör så, men många tidigare.
Vad less man blir!
Har precis haft honom inne här en stund och gosat lite, men efter en stund började han precis som igår. När jag nejar honom är det som att han kommer av sig lite för en stund, men fortsätter åter igen efter en stund.
Tycker det känns helt värdelöst.
Någon som haft en kanin som har hållit på så här? Har det i så fall gett med sig efter ett tag? Vad beror det på?
Är det tonårstrams??
Kläderna blir ju förstörda om man sitter ju på helspänn och oroar sig för att han ska bita igenom kläderna och få tag i skinnet…

#9 det kan ju vara tonåren Men glenn e ju ung… men vid 15 veckor blir dom ju könsmogna tror jag (rätta mej om jag har fel :P)
Men morris höll på att bita och gräva på mattan och då sa jag nej högt och med väldigt bestämd röst och då stanna han och sen fortsatte han och sen gjorde jag så tills han slutade. Och allt sluta med att han kissa på mattan och nu orkar jag inte ha den längre :P haha
/Elvira :D
Jag trodde det var från 12 veckor de blev könsmogna…?
Men det var ju skönt att han gjorde så på din matta istället för på dig. Suck, vet inte vad jag ska göra…

Men om det är 12 veckor så har du ju svaret (;
Jag vet inte heller vad du ska göra han verkar ju vild! Kastrera brukar väll hjälpa men han e såpass liten så du borde vänta längre! Försök att stå ut du får hålla koll på honom!
Ja, men om det är tonårstrots så kan man ju vänta ut honom… Då går det ju över så småningom och så slipper man söva honom och göra ett kirurgiskt ingrepp, dessutom finns det ju inga garantier för att invanda beteenden upphör bara för att man kastrerar.
Men tack ändå för att Du engagerar dig! Skönt att bolla tankar med folk.

jo kastrering kan ju hjälpa för hanar som skvätter och markerar och blir aggresiva men det e ju inte garanterat :P
men ha tålamod så blir han nog "mognare" med tiden ;)
Mina frassar blev könsmogna långt senare än vid 12 veckor… Funderade på om det kan vara så att han tycker det är varmt inne hos er när han är van att bo ute annars? Alternativt bara bebisbus.
Hoppas det går över oavsett vad det beror på!
Ps: Du får ha "kaninkläder" så länge. Ds

jag har ju läst att ju mindre kaninrasen är desto tidigare blir de könsmogna och Glenn e ju en STOR ras! (för det e väll han du menaR?
#16 - Yes, det är Glenn.
Ja, det har Du rätt i, har för mig att jag också läst det nånstans. Men då kan det ju knappast vara att han klivit in i tonåren ännu? Det verkar ju inte särskilt troligt då.
Kan ju kanske vara som Du skriver Tessan att han inte uppskattar temperaturskillnaden inne - ute. Jag har visserligen låtit altandörren stå på glänt då han varit inne just för att det inte ska bli så jobbigt för honom, men det kan ju mycket väl vara som så att det inte räckt för honom. Han kanske tycker det är för varmt för honom och bara försöker tala om det för mig.
Nu ska jag testa att ha alla mina kelstunder med Glenn ute i kallförrådet istället och se om han är mer till freds där.