Foderplanering till Belgisk jätte
Har en hona och en hane av rasen Belgisk jätte. De bor i stallet året om där det håller kanske 1-3 grader varmare än utomhus. Dvs när det fryser ute så håller det fortfarande plusgrader inne ett litet tag tills det blir för kallt ute då fryser det även inomhus.
De har fri tillgång till hö vilket jag tycker att det går åt aldeles för lite av. Halmen är snart slut och det köpte jag fler balar av. Visserligen har de stora hagar men tycker ändå att de borde äta mer hö.
I dag får de fri tillgång på rabbfor. De är födda i maj så de är nu 7 månader gamla. Börjar känna att det kanske bör bli slut på livets glada glansdagar så att de inte börjar bli feta. Honan är väldigt stor men tycker det är svårt att se om det är övervikt eller om hon bara är en stor kanin. Hanen är smäckrare.
Hur mycket ska de få i mängd av rabbfor? De får grönfoder också när det finns rester från oss. Det blir alltså mer som godis än som något som kan planeras in i en foderstat. Grenar finns alltid hos dem.
Ska jag ge nått annat också?
nu har jag inget tips? till dej ang fodret, det överlåter jag åt proffsen ;). Men du kan väl känna på henne så känner du ju om hon är överviktig eller inte :), en grej att gå efter är att man ska känna revbenen men inte se dom (sen finns det ju undantag men det brukar stämma ganska bra)
bor dom ihop? isf är väl hanen kastrerad?
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Ja de bor ihop i samma stall men åtskilda med nät. 
Äter dom dåligt med hö tycker jag du ska dra ner på kraftfodret. Höet är viktigare.
För mkt kraftfoder är inte heller bra.
Jag ger min 9 mån hane 2,5 - 3 dl Carrier, jag vet inte hur det kan jämföras med ditt foder. Nu rör han sig fritt mkt i våran trädgård & snaskar i sig rötter & andra gotter men han är fin i hull & har god kondition.
Hur mycket äter dom nu ungefär?
Om du har bild på dom så är det lättare att avgöra om det är hull eller storlek :)
Min BJ är 1 år och 1 månad, och han får fortfarande fri tillgång. Dock äter han bara 2-4 dl rabbfor + ½ dl gnagarblandning och lite rester och sånt/per dag. Han har svårt att lägga på sig och jag tror att han fortfarande är underviktig. Tjock är han iaf inte.

Rabbfor 12-15 är ett foder för produktionskaniner så det är rätt kraftigt, och dina jättar är ungar fortfarande. Men kaninerna vet att det finns mer näring i pelletsen än det finns i höet. Och djur gör allt för att spara på sin energi. (det går åt mer energi att tugga hö hela dagen, än att äta pellets).
I en kaninmage (som måste vara full hela tiden) får det bara plats en viss mängd foder, minskar man på pelletsen, så MÅSTE kaninen fylla ut med annat, exempelvis med hö/halm. Har man då ett foder som innehåller mycket fett och protein så tycker kaninen att det räcker med att äta lite hö och mera pellets…
Så minska på pelletsen till 3 dl/dag, så fär du se att hökosumtionen kommer att öka…Lycka till.
Mina Wiener fär 3 dl Cuni Fit PLUS(Hobby PLUS) per dag, och det lovar jag dig…det går åt massor med hö/månad här hos mig.
En av mina honor fick en kull ungar den 21/10 så hon har lagt på sig lite, för hon äter i samma skål som ungarna.
Hon väger 6,2 kg nu och fick 95 poäng vid stambokföringen den 6 December.
En uppfödare i min förening ger sina jättar 3 dl kraftfoder/dag, resten får bli hö, och han har tagit en massa priser på sina jättar vid utställningar.
Vad bra att ha ett riktmärke att gå efter. 3 dl ska jag prova med ett tag få se hur det blir då med höåtgången.
Mina kaniner är i alla fall inte underviktiga det vet jag, men hellre lite (obs lite) mera hull under vintern än för lite. Vill inte att de ska frysa i kylan.