Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 575 ggr
Ledin
0

Hon äter inte sitt hö!

Min kanin är frisk o kry men hon äter inte sitt hö. Hon får detta : hö,pellets,morötter,äpple och ibland lite annat grönt. Men varför äter hon inte av sitt hö ser henne bara ligga i det fast det är på matstället. Hon har en stor bur ute i uthuset så jag ser ju vissligen inte OM hon äter men jag tyckler det ser bara tillplattat ut. Jag har flera sorters hö jag kan välja på vanligt hö (småbal) hösilage (som hö men lite blötare/mjukare) och ensilage (blött hö) hon får hö från småbalen men jag tror hon skulle gilla höislage mera då det e finare strån men hur är det med kaniners magar? man måste väl smyga in nytt foder som man gör mad alla andra djur?

Mammsie
0

Kaniner ska bara få vanligt hö. Varken hösilage eller ensilage är bra för dom.

Thumper-KG
0

Eg. ska du tänka så här:

Allt som inte du skulle vilja äta för det är för torrt eller för beskt med mycket fibrer, det är bra för en kaninmage.

Bark (från fruktträd), granris, grovt hö (alfalfhö om kaninen är unge, eller gammal, annars timotejhö), 2msk pellets/dag, en BIT morot varannan dag och ett halvt blad vitkål varanan dag. Allt som innehåller vätska typ frukt och liknande, en gång i veckan.

Så får mina djur, och jag har inte haft ett enda oförklarligt dödsfall i min besättning.

[Wera]
0

Varken hö- & ensilage är inte bra till en kanin. Ge vanligt torr hö. Jag hade en kanin som inte åt hö, men när jag sedan fick hö av min kompis så åt han efter det hö'et var inte som på granngården (som jag köpte tidigare och jag provade även de hårtpackade hö'et i mat affärerna). Det enda hö'et han gilla var ängshö som dessutom hade ganska mkt löv och var ganska grönt och luktade gott.

MajaaR
0

#3 Mina kaniner gillar också grönt hö mest :)

Förut åt åt de inget hö alls men nu har jag minskat lite på pelletsmängden så när pelletsen är slut så äter de hö :)

emms
0

#4 Så var det för mig innan med. Nästan inget hö men pellets gick ner ;). Minskade ner på pelletsen och höet försvann väldigt fort ;)

Emma

Ledin
0

bra o veta då ger jag detta hö som hon är van vid, jag ger henne oxå äpplekvistar det missa jag skriva hon har alltid en med bark på. Kanske jag ger förmycket av allt därmed e höet det sista hon äter :P hon är fin i trim runt magen men har ju en liten haka :)