Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 446 ggr
Kimji
0

Hon är så fet.

Jag har ett knepigt problem.

Skaffade Tequila för 6 år sen av några idioter. Hon hade inte fått tillräckligt med mat och var mager och undernärd. Men trots att hon fick mycket mat tog det ett helt år innan hon uppnådde normalvikt.

När hon sedan var rund och glad skaffade jag en kaninkompis åt henne. Under den tiden fick hon 1 dl Carrier per dag. Denna kanin vart dock mycket större än Tequila och behövde mer mat vilket ledde till att även Tequila åt mer och vart tjock. Den nya kaninen dog dock tyvärr efter två år och då passade jag på att minska fodret så att hon skulle smalna. Jag fortsätta minska men märkte ingen skillnad på vikten. Nu fick hon endast 1/4 dl.

Sedan flyttade jag ihop med min pojkvän och hon blev lägenhetskanin och får springa fritt. Och nu har hon efter ett år i lägenheten blivit jätte tjock. Så pass att magen till slut gav upp för två veckor sen. Då tog jag bort fodret helt och gav bara hö och magen har hämtat sig.

Nu är den stora frågan, hur kan hon vara fetare nu med mindre foder och mer Motion? Jag har funderat på om det kan ha att göra med att hon inte behöver lägga energi på att hålla värmen. Eller om hon helt enkelt har fått något fel med magsystemet efter sitt första levnadsår med svält.

Nu när hon bars får hö upplever jag henne inte som lika pigg och aktiv som innan så jag skulle vilja ge henne lite foder för enerins skull men hur mycket?

Hur mycket mat ger ni era innekaniner?

Kan tillägga att hon är en normalstor dvärgvädur.

Fiona
0

Innekaniner ska inte behöva äta pellets alls om dom inte är undernärda. Men konstigt att hon blvit smällfet nu Obestämd

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Claudia90
0

Jag skulle nog tro att det är åldern som strular till det.

De flesta kaniner som är lite äldre brukar oftast brottas med sin vikt konstant.

Prova byta foder kanske?

Finns det light-foder för de lite överviktiga ninerna? Är inte så insatt i de för jag har själv aldrig haft problem med det.

Lycka till!

Kimji
0

#1 Nej hon klarar sig ju utan pellets men sen jag tog bort pelletsen har hon blivit lat och osocial. Ligger mest.

Det skulle ju kunna bero på att hon är fet men hon var ju jätte pigg innan magen la av och då var hon ju lika fet.

Så jag vill gärna ge henne nått foder så jag får tillbaks min glada busiga kanin.