Hur hålla kaninen instängd?
Igår upptäckte jag att min kaninhane hade gjort rackartyg, börjat gräva på cementen i väggarna och ätit upp napparna på min fjärrkontroll till tv:n :(
Gjorde idag en Hage till honom som han får springa i, tidigare hade han hela rummet.
Hagen är gjord av ihopsatta kompostgaller som sitter fast i hasn bur och bildar på såvis en Hage.
En nackdel är dock att det bara är galler på ena sidan då det är 50 cm till en vägg på andra kortsidan.
Nu har han lyckats ta sig ur denna Hage genom att hoppa upp på sin bur via kortsidan.
Bredvid hans bur står en lite större bur med min kaninhona i, den har han fortsatt på och sedan tagit sig över kompostgallret som skyddar så kinerna inte kommer bakom tv:n.
Det var alltså där jag hittade honom nu ikväll.
Om jag inte kommer på någon lösning snart så kommer mina föräldrar setill så han avlivas :(
MVH Erika :)
Du kan ju fixa tak till hagen :D. Och ha det där han hoppar över till att börja med. Om han fortsätter kan du ju fixa tak till hela hagen :)
Emma
Du kan ju ha något nät. Något mjukt kanske och lite hådare där han hoppar ut så att han inte får i sig det :).
Emma

Ska prova sätta upp kompostgaller för kortsidan imorgon.
MVH Erika :)
När vi är bortresta och har med kaninen så lägger vi 2 delar kompostgaller på toppen så det blir ett tak. För att det ska bli lättare att öppna så kan man använda sig av små karbinhakar och sätta fast taket i gallret.
Annars så hoppar kaninen alltid ur genom att hoppa upp på reseburen och sen upp i sängen.
Om din kanin ändå kan ta sig upp på buren och smita ut, tror jag förstår hur du har byggt, så kanske du kan sätta lite hönsnät eller liknande så den inte får någon glipa alls att ta sig upp på.