Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 774 ggr
Anis
0

Sovhus - inte toalett! + presentation

Hej alla på detta utmärkta forum! Jag har tyvärr inga kaniner nu, men har haft ett antal genom åren. I början av hösten skulle min systers barn få varsin kanin, så jag har hjälpt till med byggande och tips? och råd och jag har hängt en del här på forum för att fräscha upp mina kaninkunskaper.

Kaninerna bor ute i en ca 2x3m (säker!) rastgård med en enfacksbur utan nätdörr som hus. De har en transportbur av plast utan dörr som toalett, vilket funkade perfekt så länge killen var ensam. När tjejen (båda kastrerade) fick flytta in (självklart efter att de vant sig vid varandra på neutral plats) förde hon in dåliga vanor, och nu har även huset blivit toalett. Nu ska vi introducera en ny bodel och behöver råd om hur vi ska göra för att undvika att den blir ännu en toalett.

Enligt min erfarenhet väljer många kaniner det mest ombonade huset till toalett och sover helst ute. Några tips? om hur man får kaniner att använda ett hus som bo och inte som toalett? Man vill ju att de ska vilja vara där om det är kallt, så tvätta med avskräckande lukter är inget alternativ. Jag funderar på om det kan hjälpa att proppa så fullt med halm eller hö att de själva får gräva sig in. Några tips??

P.S. Syrran och jag och är två mycket stolta 40-årstanter som byggt rastgården alldeles själva! Kanske kan fixa en bild så smånigom…

Thumper-KG
0

Prova med en ÖPPEN toa, typ en "kanintoa" som ska stå i en hörna, sen som du själv tpsar om…fyll bodelen med halm och prova.

Kaniner är individer, det som funkar på en, funkar inte på en annan…

conejo
0

Min kanin (som är en hane) har kissat på huset många gånger för att markera sitt revir, men han använder det inte som en toalett. Det var för ganska längesedan, kanske något halvår, som jag sist märkte att huset var nerpinkat.

Kaniner stryker också hakan för att markera sitt revir.

Men mitt tips? till dig/er är att ni sätter in bolådan som vanligt och väljer ut en hörna där kaninen kan kissa. Det bästa är egentligen att köpa eller bygga ett nytt litet hus så att kaninen inte känner igen doften och tror att det är sin kisshörna. Ta spån från den andra buren, som har kiss på sig och lägg lite i den hörnan. Då ska kaninen alltså kunna känna igen sin egen kisslukt och förstå att det är där som den ska utföra sina behov.

Om detta inte funkar så skulle ni kunna pröva med en hörn-toalett. Det blir nästan samma sak fast kisshörnan blir mer.. "omringad" eller "omfamnad".. Då gör man samma sak som tipset här ovan. Alltså lägger i vanligt spån och lite kisspån.

Nu får vi väl hoppas att allting går bra för er!

PS. Vad kul att ni byggt gården helt själva! Skulle gärna vilja se några bilder på dem :)