Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 618 ggr
gaaabbi94
0

varför gör kaninen så?

det är såhär att jag har en liten kanin, och som alla andra kaniner också gör så tvättar dom sig väldigt ofta.

när kaninen slickar på tassen, tvättar bakom öronen, slickar på tassen igen och tvättar har jag fått för mej att dom gör så för att blöta tassen för att sedan tvätta vidare som när vi människor duschar med vatten typ, ni fattar? att han blöter tassen för att få rent bakom örat.  men mina föräldrar gissar att han slickar på tassen för att kolla "statusen". alltså hur rent det är bakom örat?

har jag fel när jag trodde att han blöter tassen för att lättare få rent, eller är det mina föräldrar som har fel då dom tror att kaninen slickat på tassen för att "smaka av" hur rent det är bakom örat?

vill bara att dom som vet säkert svarar. tack :)

gaaabbi94
0

snälla svara någon? det skulle vara jätteintressant att få vetaObestämd

Denna kommentar har tagits bort.
monica551
0

Hejsan.

Om man försöker att ta det logiskt så har nog dina föräldrar rätt. Alla däggdjur slickar ju t.ex. sina avkommor när dom föds. Detta för att dels stimulera blodcirkulationen samt så att andningen skall komma igång ordentligt efter födseln. Men dom slickar dom även för att få dem torra. Ett däggdjurs tunga är ju faktiskt rätt sträv vilket bidrar till att det blir tort när dom slickar samt att det blir lättare att lapa i sig vätska.

Att dom slickar och sedan "puttsar", slickar och "puttsar", är nog för att ha en ren tass vid nästa puttsning samt som dina föräldrar sade "kolla av tassens renhet" efter puttsningen. Så se det mer som att kaninen puttsar sig än att den "tvättar" sig.

Men som sagt… detta är endast min teori av det hela!

gaaabbi94
0

okej, är inte puttsar och tvättar typ samma sak? :P

gaaabbi94
0

men jag känner ändå attt jag inte har fått svar riktigt på frågan, jag menar att om kaninen slickar på tassen efter att den har tvättat örat och sedan slickar igen, gör den så för att kolla hur smutsigt det är bakom örat eller är det nåt annat!?