Lite funderingar.
Jag har lite funderingar angående mina kaniners matvanor. De är alltid hungriga, även fast jag ger dem mer pellets än vad jag har blivit rekommenderad att ge dem. De får grönsaker och knäckebröd och massor av hö.
En av mina kaniner får ej hö pga den anledningen till att han inte äter det…det har han aldrig gjort i de 7 ½ år som jag har haft honom. Han dricker nästan ingenting, vattenflaksan kan ha samma volym hur länge som helst! (jag byter såklart till nytt vatten varje dag) I helgen så flyttade jag in honom och på morognen efter så var flaskan nästan helt tom! Detta med vattnet har gått i olika perioder, ibland dricker han lite men oftast knappt något märktbart Förr så var han aldrig hungrig och såg väldigt dyster ut men nu för tiden så är han jätteglad och älskar mat…han är som ett mysterium men han är också världens bästa kanin<3
Så har ni några råd eller funderingar om detta så får ni gärna dela med er!
Kastanjegårdens Kaniner
Jag har inga råd
Jag har liknande problem med min kanin, då jag ger mat till henne (mycket mer grönskaker än rekommenderat + 1/2 dl pellets) äter hon upp det genast och får vara utan mat i ca. 10-14 timmar.. Men hon äter ju ändå hö och det har hon fri tillgång till så jag vet inte om det gör så mycket.
#1 Ja, det är inte lätt…det känns som om man går runt hela dagarna och har skuldkänslor för att kaninerna sitter hemma och är hungriga…"/
#2 Oj, jag missade att skriva att jag flyttade in honom i mitt "kaninhus", han är inomhus fast utomhus. Med andra ord så är det ingen temperaturskillnad.
Kastanjegårdens Kaniner

Kaniner har ju väldigt snabb ämnesomsättning och de måste äta nästan hela tiden för att hålla magen igång. Jag föreslår att du ger ännu mer hö, för det blir kaninen inte tjock av och kan inte äta för mycket av heller, det är livsviktigt för peristaltiken.
Du kan ju också lägga in en gren så att kaninen får nåt att gnaga på.
Sen dricker ju en kanin mer om det är varmt inne och beroende på hur mycket pellets och torrfoder den äter. Ger man mycket grönsaker så dricks det mindre.
#5 Okej, grenar får de oftast varje dag men hur ska jag göra med den kaninnen som inte äter hö?
Kastanjegårdens Kaniner
#6 Hade en kanin som aldrig åt hö, bara en sort! Så prova köpa annat hö :P denna kanin åt bara ängshö som jag fick av min kompis och den var ganska mörk grön och väldigt "krispig" typ xD det var en hel del löv i det också som han tyckte om. Men han åt inte hö't från granngården, heller inte från matbutiken.
har för mej att man kan ge Luzern om kaninen inte äter hö…
tror det är typ ihoppressat hö men det måste läggas i blöt och svälla först
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#7,8 Okej, tack för tipsen. Jag ska kolla upp om det finns något som kan passa min kanin.
Kastanjegårdens Kaniner