Grönsaker
Har läst mig till att kaniner ska ha 3 olika grönsaker/dag.. Vad är bra att ge dem? Morot gillar Pripps, men gurka verkar inte vara nån höjdare.. Han åt det igår, men idag bara luktade han på det och bestämde sig för att höet var mer lockande att mumsa på..
Det finns många saker man kan ge dom.. Mina gillar inte morötter, men däremot gurka och broccoli. Du kan även ge dom frukt som äpple och banan (lite).. Du kan också gå ut och plocka lite maskrosor och ge dom (blomman) och även maskrosblad - inte för mycket :)
Finns mycket, kommer inte på så många exempel.. Hehe
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jo, maskrosblad får han lite av.. Men jag misstänker att maskrosbladen är ett minne blott snart *ler*.. Får man ge frukt varje dag? Läste nån annanstans (gud vad jag läser om kaniner nu)att frukt fick man bara ge 1 gång/veckan, just för att det var så sött.. Men äpple har vi provat att ge honom, och det uppskattades.. Men broccoli. Ja, det ska jag köpa imorron..Har nog aldrig tittat så här noga i grönsaksdisken tidigare. Ni måste tycka att jag är tjatig med alla mina funderingar…
Hehe, nej nej. Man är ju här för att fråga :) Jag brukar ge mina frukt ganska ofta, men inte varje dag. Det bästa är ju om man försöker variera sig.
Man kan ge spenat till sina kaniner också, men inte i stora mängder. Har för mig att det inte är så nyttigt om man ger för mycket av? Annars kan du väl titta lite i grönsaksdisken och prova att köpa lite av något grönt som verkar fiberrikt :P Grön paprika vet jag en del som ger sina kaniner till exempel
Havregryn kan man också testa att ge
Rotfrukter är bra. Dom ger lite tuggmotstånd också. Bra för tänderna ;)

#2 Neejnej då bara roligt :)
man kan ge den en bit tomat .. Och sallad men inte för mycket då blir dom flästa dåliga i magen.. Gruka finns ju.. Men du kan även ge din kanin frukt i "små mängder" äpple,banan,mango, så finns det mycket mer..
Det jag brukar ge mina kaniner är:
*sallad
*gurka
*morot med blast
*vindruvor
*melon (både vatten- och honungsmelon)
*banan
*äpple
*päron
*potatis
*ris
*pasta
*havregrynsgröt
*blasten på räddisorna
Pastan, potatisen och riset är osaltat!
Potatisen var inte sådär jättegott, men riset och pastan ÄLSKAR dem!
Lite OT eftersom du frågade efter grönsaker och frukt, men men.
Ska pröva att köpa blomkål, broccoli och majs & ge dem. Får se vad de tycker om det.