Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 747 ggr
rosahumla
0

Trött !

Nu är jag trött xD

Alla med innekanin, hur får man sin kanin rumsren?

Mimmi använder min säng , soffan o undersoffan som Toa, lite irriterande. Får byta lakan i sängen och dammsuga å torka golvet varenda dag. Börjar bli trött på det. tips? :d?

[Stampelina]
0

Förstår att Du lessnat på det, men jag har tyvärr inga bra tips? att komma med. Ska i stället hålla tummarna för dig så det "går över" snart!

Flikka
0

Henke är typ likadan :) han kissar inte på golvet utan min säng -_-' fett drygt jag brukar bara sätta ner honom snabbt i hans toalätt precis efter han kissat så han kanske lär sig något :)

Mammsie
0

Antar att ni bor hemma hos era föräldrar och har ett rum där kaninen får vara. Det enda är väl att stänga in kaninen tills den lärt sig var den ska ha toa. Om man inte låter kaninen hitta en toa i buren till att börja med så vet den inte hur den ska göra om den får ännu större yta att röra sig på.

Sedan verkar det som många kaniner gillar att kissa i sängar, är väl mjukt där och så luktar det mycket matte/husse. Testa att lägga något mindre behagligt material i sängen som plast tex eller stäng av så kaninen inte kan ta sig upp i sängen/soffan eller där den kissar fel.

Har också hört att kaniner tar efter sin mamma, så har de en smutsig mamma kommer det blir svårare att få dom rumsrena.

Mina kullbröder är helt perfekta med toan båda två, det samma gäller min tredje kanin som är barnbarn till brödernas mamma. Så jag tror det kan stämma faktiskt!

rosahumla
0

Okej tack för tipsen :D

Jo hon kissar ju i sin bur också, men ska köpa en stor kattlåda till henne och lägga där hon bajsar under soffan. Då lär hon sig väl? Hon är mest under soffan i ett hörn :)

[Wera]
0

#3 Tror också det stämmer att de lär sig som yngre om mamman också gör sina behov på en plats, för min systers hermelin gör sina behov i ett hörn, det gjorde även hennes avkommor.

Finns väl någon artikel om hur man gör sin kanin rumsren? :)

rosahumla
0

5# Okej ska leta efter den ;D

Mimmi är köpt från Djuraffär :/

moa88
0

#6 min kanin är också köpt i djuraffär, han var rumsren första dagen han kom hem till mig ^^
bara att fortsätta träna, kan hjälpa om man lägger kaninens pluttar i toalodan.

gullenos
0

#5 jo wera det finns en artikel om det

jag orkar inte länka men sök bara på hur man får sin kanin rumsren typ och då kommer det nog upp. Jag blev jätteglad när min kanin blev rumsren en vecka efter han hade kommit hem till mej hah ;D så jag hade inte så mycket jobb med det! han har aldrig kissat nån annanstans än i hörntoaletten!

Lycka till (;

rosahumla
0

Haha joo kissar gör hon bara i min säng och buren. Nu låter jag henne springa " mindre " turer i rummet så det blir flera små springrundor ^^ ( blir ca 2 timmar / dag ) och hon kissar mer o mer i sin låda :D

Bittusmatte
0

När min kanne var bebis pinkade han i vår säng, tror det var pga underlaget, var mjukt å mysigt precis som halm ;)

Jag gjorde så att så fort han kissade ute så tog jag snabbt och satte in honom i buren så han fortsatte kissa där. Upprepade det hela tiden.

Det kanske funkade för idag är han helt rumsren sånär som på några pluttar när han är ute länge. Glad Kissar gör han aldrig utanför buren, även om han är ute flera timmar. Han hoppar in i buren och kissar och hoppar ut igen.

rosahumla
0

#10 Okej ska testa det, fast nån Hage får hon inte sitta i förren det är varmare ute^^