Billigare med Hö
Förut har jag köpt hö , en säck för 100 kronor på djurmagazinet. Och igår åkte mamma in till en affär( ingen djuraffär) typ i närheten av hennes jobb och köpte en bal för 60 kronor, alltså man tjänar väldigt mycket på att inte köpa från djuraffären! :) så om man köper där i fortsättningen så tjänar man ganska mycket. Och balen vägde 14 kilo och plus att det var mycket mer än på djuraffärerna och det var billigare, så ett tips? till er som köper på djuraffärerna är att köpa från en bonde eller liknande :) ville bara berätta det!
Jo, jag vet att det blir billigare.
Har samma problem.
Här kostar en säck 129kr och räcker i knappt 4 dagar.
Men jag har problemet att jag inte kan förvara någon stor bal någonstanns, och har inte hittat någon vettig bonde i närheten som säljer mindre balar.
Men kul att ni iaf hittat det!
tyckte det lärt lite dyrt ändå. Jag betalar bara 25 kr / bal väger ca 10 kg hos våran bonde.
Jag har tur och brukar få hö från mina föräldrar som har hästar. De köper för runt 1kr/kg från en bonde i närheten där de bor.
En bal väger väl 20-25kg så det går lätt att förvara hemma också.
Visst är det mycket billigare att köpa från bonde? (;
Där vi köpte förut kostade en säck 140kr och det var i princip bara smuligt hö.. Det räckte i ca. 3 dagar och nu räcker en säck ca. i 2 veckor - mycket skillnad! Synd att man inte hittade en bra bonde tidigare ;( Men bättre sent än aldrig! Nu när man köper från bonde får vi för 10kr/balen :)
Mycket bättre hö dessutom!
#4: Ja, eller hur. Bättre sent än aldrig :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Ja det är himla skönt att köpa från bonde när det går åt rätt mycket hö. Jag har 4 kaniner och 2 marsvin, svinen äter otroligt mycket hö. Så det går verkligen åt.
Vi betalar inte mycket alls per bal eftersom vi köper kanske 100-300 åt gången oftast eftersom vi har får också.
Det är stor skillnad! Jag köper hö som är balat men trycker in det i sopsäckar ;)
Och två säckar är lite mer än 20kg och det får jag för 40 kr! :)
Om jag köper 20 kg räcker det i nästan två månader, ibland mer eller mindre :)
och ibland får jag till och med lite billigare^^
Stor skilnad ja!
När jag hade en kanin förut (var 10 år) så köpte jag från en vanlig mat butik, ni vet en liten ihop prässad "påse", men min kanin gillade inte det hö'et (det var också smuligt bara) så jag fick lite av min kompis som fick gratis hö av en man som gjord ehö'et till dom själv och förvarade det i hennes morbrors lada (som bodde intill.)
Men när det tog slut (mannen hade dött) så hade jag två kaniner, då köpte jag en säck från Granngården. Det har jag alltud gjort även med halmen, men för tre år sedan när jag flyttade ut på landet (i skogen) så har jag haft häst pch hämtat hö gratis av en bonde 10 min från mig då fick jag en hel häst transport för 500kr (ibland två stycken häst transporter fyllda) och vi köpte var annan - var tredje månad till en början.
När hästarna nu flyttat hämtar jag 10 balar åt gången och får det gratis, räcker ganska länge vet inte exakt men vi har precis hämtat hö och det kommer nog räcka under hela vintern :D Samma med halmen.
Så det är mkt mkt bättre att få/köpa av en bonde.
Kanske lite långt inlägg?
Vi köpte också hö i påse här i Stockholm, och tänk vad dyrt det blir här får små fjuttiga påsar som räcker i 1½ vecka till tre kaniner! Så hittade en bonde där 10kg hö= ca 35 kr. Räcker i ca 1½ månad.
Not your mom, not your milk.
Innan köpte jag hö på granngården, en säck för 100kr tror jag. Fast nu får jag gratis hö av mammas jobbarkompis :) Jag behöver bara säga till när det håller på att ta slut så får vi mer ^^

Precis när jag hade fått hem min första kanin så köpte jag från djuräffaren, där kostade det ca 15 kr/påsen, men det var små påsar då jag behövde typ 6 st för att fylla ut hela buren (lekstuga). Men nu köper vi från en bonde där mamma hade sin häst förut och det är mkt billigare + att man får en hel bal!
Jag har bara en kanin, men har turen att få gratis hö från pojkvännens morbror
Pellets köper jag istället för 149 kr för 3 kg så det är ju lite dyrt men de får jag leva med
Även grönsaker och spånet kostar ju en del men det blir ju inte så dyrt med en kanin…