Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 820 ggr
ElinLi
0

förstoppning ?

Hur kan en kanin få förstoppning ? vad är det som man ger för mycket av så det blir så ?

elin

Trocaderos
0

Det är olika, min kain hade förstoppning för ca en månad sedan och det var i fällningstiden så det var päls som han hade slickat i sig och då vart det förstoppning.
Har du någon kanin som har fått det?

ElinLi
0

nae jag bara undra så man vet vad man inte ska ge för mycket =)

Trocaderos
0

Man ska ge lagom av allt :)
Men om din kanin skulle få förstoppning så måste man aggera snabbt. och ta en plastspruta och spruta matolja, kallt caffe och vatten i kaninens mun, man måste ävem massera magen massor och få kaninen att springa

ElinLi
0

oki då vet jag ^^

karin71a
0

För mkt pellets istället för hö.Höet är jätte viktigt för att kaninens mage ska fungera. Kanske har inte kaninen fått i sig tillräckligt med vätska eller vid ett foderbyte, stress, som ovan skrivet päls, är några ex. Jag har nyligen haft prob med en kanin & var inne hos vet & hon fick vätska. Sen har jag gett matolja & vatten & masserat massor. Ta bort all mat utom höet i några dagar.

Jag funderar på att byta ut alla mina vatten flaskor mot skålar. Jag har varit med om att flaskor hängt upp sig & jag tror att dom lättare får i sig vätska från en skål.

Återkommer prob hela tiden bör man se över vilket kraftfoder man ger.

Listan på orsaker kan säkert bli lång men detta var några ex.