Tips vid kull?
Jo, Hiroshi får ju förhoppningsvis ungar vid årsbytet, och jag vill att allt ska bli så bra som möjligt, så jag tänkte fråga lite tips? av er lite mer kunniga.
1. Vad ska man tänka på när man bygger en bolåda? Den ska vara en "skrapkant", vad mer?
2. När kan man städa bort boet? Direkt när ungarna börjar knalla ut?
3. När tycker ni är lagom att sära på honor & hanar/hanar från varann? Alltså ungarna tar man väl bort från mamman när de är ca 6 veckor? Men när man särar inom kullen, kan honorna vara tillsammans i en bur & hanar åtskiljda i varsin bur, när ska detta göras?
Not your mom, not your milk.
1. Lagom stor (såklart
). Det är även bra om man har en lucka som tak, så man kan öppna där och kolla ungarna lätt.
2. Jag brukar ha kvar det tills det knappt syns att det är ett bo längre :P Vilket brukar vara när ungarna kanske är 3 veckor, minns inte riktigt. Men dom brukar sova där och det tycker jag dom kan få göra så länge dom vill =)
3. 8 veckor ungefär. Jag särar inte på hona och ungar förrän de flyttar (8v).
1. Ja som Niike säger så är det ju bra om den är lagom stor och men har lucka så man kan öppna och kolla till ungarn lätt. Kan också va ide att göra en rätt hög kant så ungarna inte kan ta sig ut ur den så lätt.
2. Jag brukar städa ut boet när det börjar blo äckligt där. Dom kissar ju mycket i boet och när dom börjar äta riktigt mat så börjar det lätt lukta och bli lite grisigt. MEn det är olika med olika kullar, man känner liksom när dom inte använder boet så mycket kan man städa bort det :) Fast brukar ju alltid ha kvar själv lådan, men lägga in bara halm och sånt istället.
3. Ja 8-9 veckor skulle jag nog säga. Har dock haft kvar en hane som stannade lite längre med mamma till han va 11-12 veckor, men han va väldigt sen i utvecklingen så kände att det inte va någon fara. Honor kan oftast vara tillsammans rätt länge, men hanar bör man iallafall dela på innan 12 veckor tycker jag. Men är det någon som är jätte jobbig mot dom andra eller dom bråkar så får man dela på dom. Det märker man rätt bra.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!

2. Jag lät boet vara kvar tills ungarna börjat hoppa omkring ganska mycket och sova på andra ställen, vilket var runt 3 veckor.
3. Särade inte på hona och ungarna förrän de var 8 veckor, är nog lägligt att sära dem från varandra samtidigt då också, eller låta dem bo ihop en vecka till.
the vanity, it becomes insanity
Och när ska man sära på hanarna ifrån varann? 9-12 veckor?
Not your mom, not your milk.
#4 Jag tycker det beror lite på indeviderna… annars kan man ju bara säga 8 veckor ;)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!

#5: beror på, en del hanar kan börja bråka redan vid sju veckor och en del kommer överens till tolv veckor.
the vanity, it becomes insanity
1. Lagom stor, (beroende på hur stor din kanin är) Bygg med löstagbart tak :)
2. När jag hade ungar väntade jag tills alla lämnat boet, dock tog jag bort lite överflöd av kiss&bajs från ett hörn.
3. Jag separerade mina ungar från mamman när dom var 6-7v och då särade jag även honor och hanar.
1. Lagom stor, (beroende på hur stor din kanin är) Bygg med löstagbart tak :)
2. När jag hade ungar väntade jag tills alla lämnat boet, dock tog jag bort lite överflöd av kiss&bajs från ett hörn.
3. Jag separerade mina ungar från mamman när dom var 6-7v och då särade jag även honor och hanar.