Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 454 ggr
rosahumla
0

CASPER <'3

Idag kände jag påmig att nått va pågång, men inte att detta skulle hända..

Sotiz är min ena kaninhona, 2 år och lite aggressiv mot andra. Hon morrar till ibland när min kompis kommer med hennes kanin, Nougath. Detta år fick Nougath en kull på 4 ungar. Jag fick en av dem, som jag döpte till Casper. Han kom hem till mig, och Sotiz var lite sur för det ;P Men hon verkade inte så arg i början, men när han blev äldre såg hon inte precis fram emot att få träffa honom.

Imorse var jag ut till dem i min lekstuga för att ge dem frukost som vanligt, och på vintern bor dem i kompostburar jag byggt ihop så de kan se varandra genom gallret. Cookie o Sotiz går bra ihop så jag satt Casper där också. Inte smart.

Under natten hade Sotiz attackerat Casper och rivit ett hack i örat på honom, mer skador har jag inte hittat men han blöder :< Hela hans kropp var full av blodstänk och jag fick panik när jag såg det! Jag tog in Casper en snabbis ( det var ljummet väder ute, varken varmt eller kallt , och inomhus var det ovanligt kallt idag ) så jag tog in honom och försökte rengöra såret medan jag ringde mamma och pappa.

Nu har pappa plåstrat om hans öra, och förut hade han inte ätit nånting. Burarna är nystädade och så.

Nu är frågan, är det farligt?? Ska jag ringa vetrinären eller går det över av sig själv?`

/ Orolig matte.

Jojsan
0

Du borde ringa och rådfråga veterinären i alla fall. Det är ju bara och ringa och fråga vad de tycker, om du ska komma in med honom eller inte.

Kawaiih
0

Jag tycker att man alltid ska ringa och fråga en vetrinär.

när mina två kaniner rök ihop så fick en av dom ett rivmärke på magen som blödde. Då tog vi in henne och sköljde av såret sen så hade vi på potatismjöl som stoppar blodet.
Sen när vi såg att hon var okej så fick hon komma ut i sin bur och efter ett litet tag va hon helt återställd till sättet och allting och efter en timme så va hon ren också.
Hon fixade det helt själv. :)

(jag gjorde som ovanför för att det var en som sa att det fungerade och de gjorde det)

Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

rosahumla
0

Okej tack :) Ska ringa vetrinären snart, och rådfråga.

Men han ser ut att må bättre. Jag satte ju upp plankor så att de inte kan nå varandra, bara höra. :'D

rosahumla
0

Men han ser ut att må bättre. Jag satte ju upp plankor så att de inte kan nå varandra, bara höra. :'D

rosahumla
0